Segmentul vehiculelor electrice continuă să crească la nivel global, ajungând anul trecut la o cotă de piață de 13%, comparativ cu 8% în 2019. Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, Europa a arătat un apetit puternic pentru acest segment, în 2020 vânzările de vehicule electrice crescând cu 41%, în condiţiile în care vânzările de mașini clasice au scăzut cu 6%. În primul trimestru al anului 2021, ritmul de creştere s-a menţinut (+ 41% față de T1 2020), însă se estimează că acesta se va intensifica, atingând 70% în 2021. În plus, motoarele cu ardere internă vor fi interzise la vânzare pe unele piețe, inclusiv în Europa până în 2035, eliminând concurența pentru motoarele electrice.
Într-o analiză recentă, Coface subliniază că această tendință pune presiune asupra pieţei metalelor necesare în producerea vehiculelor electrice: litiu, cobalt, grafit, nichel, anumite pământuri rare, aluminiu și cupru. Aluminiul este utilizat nu numai în baterii, ci și în alte părți ale vehiculelor, cum ar fi șasiul sau panourile interne, iar cuprul este esențial pentru producția de baterii, dar este utilizat şi de furnizorii de energie electrică care trebuie să dezvolte noi rețele pentru a se adapta la electrificarea parcurilor auto și la această nouă cerere de energie. Astăzi, creșterea cererii depășește oferta, punând presiune pe producție și prețuri.
În acest context, Coface se așteaptă ca prețurile pentru nichel, aluminiu și cupru să crească cu 34%, 25% și, respectiv, 47%, între 2020 și 2021. În plus, cererea va crește considerabil între 2020 și 2050. De exemplu, potrivit sursei citate, cererea de cupru pentru vehicule electrice va crește cu 9,9% anual în perioada menționată, în timp ce nichelul va crește cu o rată anuală de 11,8%.
Principalii producători ai acestor metale foarte căutate sunt Republica Democrată Congo (RDC), Australia, Indonezia, Chile și Rusia. Situaţia pieţei determină aceste guverne să își modifice codurile miniere pentru a genera valoare adăugată mai mare, dar și pentru a consolida reglementările de mediu, în vederea protejării comunitățile locale. Coface estimează o creștere a cheltuielilor de capital, dar companiile din sector vor trebui să demonstreze o rentabilitate puternică, ceea ce reprezintă o provocare pe termen scurt. Industria extractivă a fost profund afectată de pandemie la începutul anului 2020, având în vedere scăderea prețurilor, pe fondul diminuării cererii și a diferitelor blocaje. În context, bugetele pentru explorare și extinderea capacității de producţie au fost reduse înainte ca tendința să se inverseze.
Producătorii de baterii și clienții lor încearcă să-și reducă dependența de cobalt, dar și să găsească surse alternative de energie. Hidrogenul este în general considerat o alternativă puternică, capabilă să atenueze costurile globale pentru industrie și povara asupra mediului. Cu toate acestea, Coface nu se așteaptă ca hidrogenul să aibă un impact atât de mare în acest deceniu fără stimulente puternice din partea guvernelor.
În plus, specialiştii companiei citate nu se așteaptă ca jucătorii din ecosistemul bateriilor (care include utilizatorii finali, cum ar fi producătorii de autoturisme) să favorizeze hidrogenul pe termen scurt, deoarece au investit puternic în baterii pentru a respecta reglementările stricte puse în aplicare de diferitele autorități.
Diferitele configurații ale bateriilor sau posibila utilizare a hidrogenului ca sursă de energie nu vor reduce presiunea asupra utilizării acestor metale, chiar dacă costul ridicat al integrării lor contribuie la încurajarea cercetării și dezvoltării în tehnologiile alternative. Totuși, aceste eforturi ar putea schimba situația pe termen lung, în contextul concurenței puternice între țările care doresc să obțină un avantaj în următoarea generație de vehicule.
În opinia Coface, reciclarea și economia circulară sunt alte răspunsuri pentru a satisface cererea în creștere și pentru a reduce impactul asupra mediului. Deși utilizarea pe scară largă a vehiculelor electrice contribuie la realizarea obiectivelor Acordului de la Paris și la lupta împotriva schimbărilor climatice, extracția metalelor, ca orice proces minier, are un impact semnificativ asupra mediului și comunităților. De exemplu, în R. D. Congo, defrișările și munca minorilor sunt răspândite. In opinia Coface, astfel de probleme trebuie abordate pentru a oferi revoluției vehiculelor electrice locul pe care îl merită.
Odată cu vânzarea a milioane de vehicule electrice, reciclarea va fi o problemă cheie, iar multe companii se vor grăbi să dezvolte propriile operațiuni în acest segment. Reciclarea cobaltului și a nichelului este relativ matură, cu o rată globală de 60%, dar litiul este mai puțin reciclat cu o rată globală de numai 1%. Prin urmare, există loc de îmbunătățire, în ceea ce privește o mai bună gestionare a deșeurilor.
C. ŞERBĂNESCU
cristina.serbanescu@ccib.ro