Despre evoluția pieței turistice, despre importanța echipei, dar și despre avantajele și provocările de a crește împreună cu afacerea familiei am discutat cu Mădălina NICOLESCU, Marketing Manager, Olimpic Internațional Turism
Care este povestea din spatele Olimpic Internațional Turism, una dintre primele agenții tur-operatoare din țara noastră?
Povestea a început în martie 1990, când părinții mei au avut curajul de a-și transforma pasiunea pentru călătorii în profesie, înființând o firmă de turism. Deși de formație ingineri, amândoi au fost și sunt mari iubitori ai muntelui. Încă din facultate, tata a însoțit mii de turiști, în toate masivele muntoase din țara noastră, în calitate de ghid.
În primii ani, au făcut ceea ce știau mai bine: au vândut pachete turistice în România, în locuri cărora le cunoșteau frumusețea și povestea. În paralel, au învățat pas cu pas să administreze o afacere care a crescut an de an și, mai ales, au învățat să privească cu atenție piața și să devină deschizători de drumuri. O sa dau doar două exemple. Olimpic a fost prima companie din România specializată pe turism de afaceri, iar în 1994, firma noastră a fost în primul val de agenții de turism acreditate IATA, având posibilitatea de a emite bilete de avion în întreaga lume.
Cum a evoluat compania în acești 34 de ani de activitate?
Pornită ca o afacere de familie, cu primul birou deschis acasă, firma a crescut organic, datorită echipei. Părinții mei s-au înconjurat de oameni asemeni lor: pasionați de ceea ce fac, orientați către nevoile clientului și cu dorința de a se perfecționa continuu. Astăzi avem departamente specializate pe evenimente, bilete de avion, călătorii de lux, consultanță turistică și business travel și o cifră de afaceri de circa 12 milioane de euro.
Rezultatele noastre cantitative, dar mai ales calitative au fost recunoscute, în cei 34 de ani de activitate, pe plan intern și internațional. Olimpic Internațional Turism este prima și singura companie din România, din domeniul turistic, decorată de Președinția României cu Ordinul Meritul Industrial și Comercial în grad de Cavaler, la propunerea ministrului economiei, în semn de înaltă apreciere pentru performanțele deosebite obținute de-a lungul timpului. De asemenea, an de an ne-am poziționat pe podium în Topul Național al Firmelor și în Topul firmelor din București, în timp ce pe plan internațional, calitatea serviciilor noastre a fost apreciată de forurile internaționale de specialitate în repetate rânduri. Dintre distincțiile primite, aș aminti: International Award for Tourism, Hotel and Catering Industry (Madrid, 1999), Arch of Europe for Quality and Image (Paris, 2000) și International Award for Excellence and Business Prestige & Quality (New York, 2009).
Cum a fost să creșteți împreună cu afacerea familiei?
A fost foarte frumos! Părinții mei nu m-au lăsat niciodată acasă. Imediat după anii ’90, am avut șansa să călătoresc în locuri foarte frumoase, speciale, într-o perioadă în care turismul era o prioritate națională în foarte multe țări. Am avut ocazia de a beneficia de invitații VIP de la partenerii noștri la manifestări precum: Festivalul de Operă de la Salzburg, Campionatul European de Fotbal din Franța, Expozițiile Mondiale de la Shanghai, Dubai, Milano, dar și la evenimente exclusiviste, precum lansarea primei orchestre de roboți, la Osaka. Am avut privilegiul să ajung în locuri unice, greu accesibile, un exemplu elocvent fiind insula Sulawesi din Indonezia. Până acum, am călătorit în peste 90 de țări de pe toate continentele.
Cum v-a influențat alegerea carierei?
Nu a existat niciun fel de presiune să rămân în firmă sau să aleg o carieră în domeniul turistic. Fiind obișnuită să călătoresc mult, încă de mică am fost înconjurată de hărți, așa că am dezvoltat o pasiune pentru geografie. Firesc, am urmat facultatea de profil, cu specializare în geografia turismului. În paralel, am frecventat cursurile Facultății de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice. Ulterior, m-am specializat în management și ospitalitate în Elveția, la Lausanne. După finalizarea studiilor m-am alăturat echipei Olimpic.
Care au fost motivele care au stat la baza acestei decizii?
A fost cumva o decizie firească, pentru că mi-am dorit să îmbin pasiunea pentru geografie, antropologie și cultură cu afacerile. O carieră în turism la Olimpic îmi permite „să văd lumea” și să contribui la dezvoltarea companiei.
Cum a fost „integrarea oficială” în companie?
Dificilă! Pentru că am crescut în firmă și împreună cu firma. Toată lumea mă cunoștea de-o viață și deodată m-am transformat din copil în colegă, în coordonatoare de proiect, decisă să aducă plus valoare echipei. De altfel, în opinia mea, aceasta este soluția – să aduci ceva nou, să-ți găsești un scop și să-l atingi, astfel încât oamenii să te privească altfel, să te remarce în calitate de profesionist. În ceea ce mă privește, am relansat Departamentul de luxury travel și tururi private cu un grad ridicat de consultanță și am creat Departamentul de marketing (pînă la venirea mea în firmă activitatea era externalizată). Am început prin a acorda atenție promovării în mediul online: am regândit website-urile, le-am adăugat funcționalități noi, am creat magazinul online de vacanțe, ne-am intensificat prezența în Social Media (Facebook, Instagram, TikTok). Acum lucrez la un proiect foarte drag, unic în România, dedicat călătoriilor de lux, cu ghid și șofer la dispoziție, pe destinații precum Madagascar, Chile, Bolivia, Coreea de Sud, Oman.
Cum se poziționează astăzi pe piață Olimpic Internațional Turism?
Companie cu capital 100% românesc și fără a avea franciză. Ne mândrim pentru că suntem lideri în vânzări pe cele mai importante companii aeriene care zboară la București, pe segmentul de business travel.
De ce ar alege un om de afaceri compania dvs?
Datorită orientării puternice către nevoile sale. Scopul nostru este de a-i ușura procesul de călătorie de afaceri, prin furnizarea unui serviciu complet, profesionist și verificat și prin oferirea de consultanță specializată. Fiecare dintre clienții noștri corporate lucrează cu un consultant dedicat, care rezolvă rapid toate solicitările, de la transmiterea de tarife actualizate în timp real, bilete de avion, rezervări la hoteluri și restaurante, asigurare transferuri și asistență locală și până la înregistrări la simpozioane, congrese și cumpărare de bilete la evenimente sportive de top (de exemplu, la Formula 1).
Care este punctul forte al companiei?
Echipa! Avem o echipă sudată, suntem ca o familie. Ne susținem reciproc și punem tot know-how-ul și pasiunea pentru profesie în fiecare serviciu turistic oferit, astfel încât turiștii noștri să beneficieze de cea mai bună experiență posibilă. Acordăm o atenție deosebită specializării continue, în special prin călătorii. Astfel, colegii descoperă destinații și locații noi și au ocazia să obțină informații valoroase despre cultura locală. Ulterior, clienții beneficiază de recomandări competente, care au la bază experiența personală a consultantului. Un alt aspect foarte important îl constituie conexiunea umană cu clientul. Trebuie să-l înțelegi cu adevărat, pentru a-i propune un produs personalizat, care să-i creeze amintiri memorabile.
Piața se schimbă, la fel și așteptările clienților. Cum a evoluat strategia de marketing a companiei?
După pandemie, dorințele clienților s-au schimbat foarte mult. Acum, prioritare sunt experiențele. A crescut semnificativ interesul pentru tururile culturale, dar și pentru tururile private care includ două-trei țări. Turiștii alocă mai mult timp vacanțelor și a devenit foarte importantă asistența turistică locală (ghid privat), inclusiv în Europa. Sunt aspecte de care am ținut seama și ne-am adaptat rapid cererilor pieței.
Cum a fost anul 2023 pentru Olimpic?
A fost un an foarte bun, în care s-au văzut rezultatele deciziilor luate în perioada pandemiei, dar și rezultatele noilor strategii de management și marketing. De exemplu, au crescut foarte mult veniturile pe segmentul de turism cultural, ceea ce înseamnă că înființarea Departamentului de luxury travel a fost un succes.
Care a fost principala provocare cu care v-ați confruntat?
Pandemia. Piața turismului de afaceri s-a prăbușit și a trebuit să ne reorientăm complet către turismul individual, privat, personalizat.
Dar cea mai mare realizare?
Am reușit să ținem o echipa unită, cu anduranță și deschisă la nou.
Ce planuri aveți pentru 2024?
În principal, să continuăm dezvoltarea Departamentului de luxury travel și a programelor personalizate și să lansăm serviciul de consultanță pentru companii și persoane fizice.
Ce faceți în timpul liber?
Îmi place să mă implic în proiecte de responsabilitate socială, dar și în promovarea industriei pe plan intern și extern. De exemplu, de curând mi-am depus candidatura pentru poziția de responsabil marketing, comunicare și relații publice la Skål International România, parte a Skål International, singura organizație profesională care promovează turismul global și prietenia, unind toate sectoarele industriei de profil. Călătoria mea alături de Skål a început în 2012 la Young Skål România în 2012, iar din 2016 sunt membră activă a Skål International România, având privilegiul de a participa la numeroase întâlniri internaționale și de a interacționa cu membri din diverse țări (Turcia, SUA, Franța, Italia, Austria etc).
Care este destinația favorită?
Australia. Am avut fericirea de a ajunge la capătul lumii și de a descoperi oameni care au reușit în viață, contrar istoriei, și care au demonstrat că poți fi fruntaș, indiferent de background. Australienii sunt foarte primitori și deschiși pentru a-i iniția pe turiști în cultura locală. Este o țară frumoasă, în care m-aș întoarce oricând.
Cea mai recentă călătorie?
În Grecia, la Atena, un oraș fascinant, insuficient cunoscut. Atena nu înseamnă doar Acropole și Plaka, ci cu mult, mult mai mult.
Omul de la care ați învățat cel mai mult? De ce?
Tata. De fiecare dată plecam în excursie cu cărți și ghiduri, iar în fiecare seară recapitulam ce am vizitat și ce am învățat în ziua respectivă.
Cum este să fii generația a doua de antreprenori într-o companie?
Poate părea ușor, însă orice călătorie este grea. Este important să-ți descoperi pasiunea și drumul, pentru a-ți găsi un loc în care să fii fericit și unde să te poți dezvolta continuu.
Un mesaj pentru cititorii noștri?
Îi invit să călătorească cât mai mult. Călătoriile sunt esențiale pentru dezvoltarea noastră personală, pentru a fi mai buni, pentru a învăța și a avea parte de experiențe inspiraționale. Călătoriile te fac să fii mai bun în ceea ce faci și ceea ce ești!
Vă multumesc și vă doresc succes!
Cristina ȘERBĂNESCU
cristina.serbanescu@ccib.ro