În 2021, volum crescut de activitate în ecosistemul startup-urilor de tehnologie din România

image_pdfimage_print

Pandemia de Covid-19 marchează un moment de schimbare majoră, prin accelerarea transformării digitale. În contextul în care la începutul crizei sanitare multe companii au avut dificultăți în a se conecta online și în a comunica eficient cu furnizorii și clienții, iar unele au fost forțate să închidă afacerea temporar sau să-și reducă substanțial activitatea, acum, majoritatea liderilor din business se declară interesați să integreze tehnologia și soluțiile digitale în afacerile lor.

Evoluția ecosistemului global de start-up-uri și a fondurilor de investiții a suferit din cauza recesiunii economice. Dar, chiar dacă afacerile au scăzut comparativ cu anul 2019, tranzacțiile continuă în favoarea jucătorilor consacrați.

Cum stau lucrurile pe segmentul start-up-urilor de tehnologie, în plină criză Covid-19, aflăm dintr-un raport realizat de EY Romania şi dat recent publicităţii. „Pandemia COVID-19 a accelerat schimbarea modelelor tradiționale de business, deoarece multe companii au fost obligate să adopte noi modalități de lucru pentru a-și continua activitatea. Companiile s-au confruntat cu nevoia de digitalizare și transformare, creând astfel un context favorabil pentru startup-uri de a veni cu soluții disruptive și inovatoare. Drept urmare, în 2020 am asistat la un volum crescut de activitate în ecosistemul startup-urilor de tehnologie din România”, declară, potrivit sursei citate, Florin Vasilică, liderul Departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România.

În perioada pandemiei de Covid-19, piața locală s-a aliniat la tendințele globale în ceea ce privește investițiile în sectoarele emergente. Pentru prima dată, s-au înregistrat mai multe runde de investiții în sectoarele emergente (sănătate, securitate, educație și comerț electronic) față de sectoarele bine finanțate în anii precedenți, precum cel al aplicațiilor financiare (FinTech).

Conform Raportului „Ecosistemul startup-urilor tech românești”, excluzând activitatea UiPath și TypingDNA, ecosistemul antreprenorial din România rămâne un incubator pentru start-up-uri inovatoare din sectorul aplicațiilor software pentru întreprinderi și cel al securității, care au înregistrat 38% din totalul investițiilor. În drumul său către IPO, UiPath a înregistrat o nouă rundă de finanțare de tip Serie E, care a reprezentat 86% din totalul capitalului atras de ecosistemul local anul trecut.

Este îmbucurător faptul că faţă de anul precedent, în 2020 a crescut atât numărul total al rundelor de finanțare (+27%), cât şi suma totală a capitalului local atras (+20%), pe fondul apariției platformei de crowdfunding „Seedblink”, al mobilizării investitorilor de tip Angels și al implicării fondurilor locale. Valoarea medie a finanțărilor (de 552 mii de euro/per rundă) s-a menținut constantă față de anul anterior, pe fondul unui număr mai mare de runde Seed.

Analizând evoluția ecosistemului start-up-urilor de tehnologie din România, 2020 este cel mai activ an din ultimii trei ani, în privința numărului de runde de finanțare de tip “Seed”, pentru start-up-uri care vor crea baza unei noi bucle de creștere, în următorii ani. Chiar dacă o parte din runde sunt investiții de continuare a finanțărilor de tip „Pre-Seed” din 2019, acest lucru confirmă încrederea investitorilor în start-up-urile care au primit finanțări suplimentare, pentru a continua creșterea și în anul 2021.

Din păcate, având în vedere contextul marcat de scăderea investițiilor la nivel global ca urmare a lockdown-urilor provocate de pandemie, coroborat cu posibila listare a UiPath, este de așteptat ca suma totală investită în ecosistemul din România să scadă semnificativ şi în 2021 după ce, în acest an, investițiile totale au înregistrat o diminuare cu 60% față de anul precedent. Cu o pondere de circa 90% în finanțările ecosistemului de start-up-uri din România, din 2017 până în prezent, UiPath a poziționat România timp de trei ani consecutivi în top 10 cele mai finanțate ecosisteme din Europa. În opinia specialiştilor EY, 2021 va marca începutul unei noi perioade de creștere a ecosistemului, având la bază mai multe start-up-uri și scale-up-uri mai mature din punct de vedere antreprenorial, comparativ cu anul 2017, când a început ascensiunea UiPath.

Extinzând analiza, autorii Raportului subliniază că în mod surprinzător, cea mai recentă criză financiară globală s-a dovedit a fi o perioadă fertilă pentru startup-uri și pentru unicorni. A fost o perioadă de creștere pentru: soluțiile de infrastructură software, instrumentele de dezvoltare software și aplicațiile sociale. Firme precum Nutanix, MongoDB, GitHub și Cloudera au fost fondate în această perioadă, în timp ce alte companii precum Square, Slack, Dropbox și Glassdoor au încercat să revoluționeze modul în care clienții lor operează în criză. Toate companiile menționate anterior sunt acum evaluate la peste 30 miliarde de dolari.

Analiza datelor referitoare la start-up-urile din SUA înființate după anul 2003, care au obținut mai mult de 100 milioane de USD finanțare până în prezent, situează 2009 ca an de referință pentru cele mai multe start-up-uri fondate în acest an și ulterior finanțate. Chiar dacă Uber este cel mai reprezentativ start-up fondat în 2009, 80% din fondurile atrase de start-up-urile din 2009 au mers către alte idei inovatoare, care au văzut criza ca pe un accelerator pentru creștere.

Prin urmare, contextul socio-economic actual poate fi unul favorabil investițiilor în tehnologie și soluții digitale, iar start-up-urile care abordează schimbările de comportamente culturale și societale, generate de consecințele pandemiei, pot să își găsească mai ușor calea către succes. (C.S.)

Articole din aceeași categorie

Articole din aceeași ediție

keyboard_arrow_up