Începând cu 1 ianuarie 2021, relația între Uniunea Europeană și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord va fi diferită. Noua realitate politică, juridică și socio economică va genera schimbări semnificative pentru comunitatea de afaceri românească.
În opinia Georgianei Iancu, partener, Asistență Fiscală și Juridică, coordonator al Departamentului de Taxe Indirecte din cadrul EY România și a lui Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România, timpii de livrare mai mari, TVA și taxele vamale de achitat pe loc, plus nevoia de vămuire a bunurilor, totul dublat de necesitatea adaptării sistemelor IT și de personal specializat în operațiuni vamale reprezintă doar vârful icebergului numit „Brexit” de care se vor lovi operatorii economici români, care au parteneri comerciali din Marea Britanie, începând cu 1 ianuarie 2021.
Având în vedere că semnarea unui nou acord între Uniunea Europeană și Regatul Unit până la finalul perioadei de tranziție este, pe zi ce trece, tot mai puțin realizabilă, specialiștii EY amintiți punctează, într-un material remis redacției, ce va urma în ceea ce privește taxele indirecte, unde se vor petrece schimbări imediate și cum s-ar putea pregăti companiile pentru acest moment.
Plata TVA pentru operațiunile vamale de import
Achizițiile din Marea Britanie vor fi supuse unui efort financiar serios, iar plata TVA la momentul importului (cu excepția cazurilor când se aplică o amânare de la plată/scutire) ar putea genera o presiune puternică asupra fluxurilor de numerar. În acest context, Georgiana Iancu și Mihai Petre recomandă companiilor să obțină un certificat de amânare a plății TVA în vamă, în baza atestatului AEO (Operator Economic Autorizat) sau în baza autorizației de vămuire la domiciliu, indiferent de valoarea importurilor din anii anteriori.
Formalități vamale
Importul sau exportul oricărui produs către/din Regatul Unit va presupune depunerea declarațiilor vamale. În cazul anumitor produse (de exemplu produse cu dublă utilizare, produse chimice periculoase), liberul de vamă este condiționat de obținerea unor licențe în avans. Specialiștii EY România recomandă companiilor să verifice, în baza codului tarifar (format din 8 cifre), în TARIC (tariful vamal electronic), măsurile comerciale și, implicit, tipul de licențe/autorizații necesare pentru fiecare tip de produs pentru asigurarea tuturor documentelor necesare la momentul efectuării operațiunilor vamale.
Determinarea originii mărfurilor
Odată cu începutul anului 2021, materiile prime de origine Marea Britanie/Uniunea Europeană vor deveni materii prime neoriginare. În acest context, agenții economici trebuie să-și revizuiască calculul de origine a produselor finite, atât pentru origine preferențială, cât și nepreferențială.
Regimuri speciale și simplificări vamale
Autorizațiile acordate operatorilor economici în baza numerelor EORI obținute din Marea Britanie nu vor mai fi valabile în Uniune, cu excepția cazului în care operatorul economic este stabilit și pe teritoriul UE și are posibilitatea să obțină un număr de înregistrare EORI (un număr unic în Uniunea Europeană, pe care autoritățile vamale sau alte autorități desemnate de către statele membre îl atribuie operatorilor economici și altor persoane interesate) și, bineînțeles, să solicite modificarea autorizației pentru includerea acestui număr.
Pe de altă parte, implementarea unor regimuri speciale (de ex. antrepozit vamal, perfecționare activă) și a simplificărilor vamale vor aduce beneficii operatorilor economici cum ar fi scurtarea timpului de transport și optimizarea fluxului de numerar.
Specialiștii EY amintiți punctează că, recent, autoritățile vamale din România au demarat o amplă campanie de promovare a procedurilor simplificate de vămuire, propunând-și să crească operațiunile simplificate de vămuire de la 10% la 25% la nivelul birourilor vamale. De exemplu, procedura cunoscută ca vămuire la domiciliu (actuala înscriere în evidențele declarantului) permite sosirea mijlocului de transport direct la depozitul de destinație, fără a trece pe la biroul vamal. Controlul vamal și liberul de vamă se realizează direct la depozitul/sediul importatorului, cu implicare minimă din partea funcționarilor vamali. În contextul crizei COVID-19, prin implementarea acestei proceduri se diminuează și interacțiunea între angajații societății și funcționarii vamali.
Revizuirea contractelor cu furnizorii/clienții din Marea Britanie din perspectivă vamală și de TVA
„O acțiune necesară este și aceea de revizuire a contractelor cu furnizorii și clienții din Marea Britanie, pentru a determina cine are obligația vămuirii mărfurilor, cine suportă taxele vamale de import, în ce măsură se poate atrage răspunderea comercială în cazul invalidării ulterioare a certificatelor de origine puse la dispoziție de exportator, respectiv cine poate aplica scutirea de TVA la export ori deducerea TVA la import”, subliniază Georgiana Iancu și Mihai Petre. „Astfel, identificarea entităților din lanțul de tranzacționare care pot acționa ca exportator din punct de vedere vamal, ca exportator din punct de vedere TVA sau ca importator depind în mare măsură de aranjamentele comerciale dintre părți, în special de clauzele cu privire la transferul proprietății și condițiile de transport”, continuă specialiștii amintiți.
Circulația produselor accizabile
Circulația produselor accizabile (alcool, tutun sau combustibil) către/din Regatul Unit va necesita formalități suplimentare. În lipsa sistemului EMCS, ce permite în prezent circulația în regim suspensiv, accizele vor deveni exigibile la momentul efectuării formalităților vamale de import. În contextul în care circulația în regim suspensiv de accize a acestor produse pe teritoriul Uniunii va fi condiționată de obținerea unor autorizații specifice (de exemplu, antrepozit vamal, tranzit, utilizator final), se atrage atenția asupra faptului că firmele trebuie să obțină din timp acest tip de autorizații.
Informații suplimentare despre Brexit se pot obține accesând site-urile Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (www.imm.gov.ro/ro/mmaca/brexit/), precum și site-urile altor instituții românești care au competență pe diferite paliere ale relației bilaterale cu UK: Agenția Națională de Administrare Fiscală, Direcția Generală a Vămilor, Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Ministerul Afacerilor Externe, precum și site-urile Camerei Naționale, Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București (https://ccib.ro/info-brexit/) și ale camerelor de comerț județene.
Totodată, vă semnalăm că Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a creat adresa de e-mail brexit@economie.gov.ro, la care puteți solicita informații legate de noile reguli și proceduri în relația comercială cu Marea Britanie.
De asemenea, puteți accesa informații de la autoritățile britanice și de la cele ale statelor membre UE care vor avea graniță cu UK, după cum urmează:
Marea Britanie:
- www.gov.uk/eubusiness (informații generale și recomandări despre pașii de urmat pentru a continua derularea de activități comerciale cu parteneri britanici);
- https://www.check-future-uk-trade-tariffs.service.gov.uk/tariff?q=furniture&n=25&p=1 (simulator online care vă permite să aflați care vor fi tarifele vamale aplicabile bunurilor pe care intenționați să le exportați în UK, începând cu 1 ianuarie 2021, în cazul în care nu se va ajunge la un acord comercial UE – UK);
- https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/925140/BordersOpModel.pdf (ghid de operare la frontiere).
Franța
- www.douane.gouv.fr/sites/default/files/uploads/files/Brexit/Guide-douanier-Preparation-au-Brexit-septembre-2020.pdf (ghid vamal)
Olanda
- www.getreadyforbrexit.eu/en/ (informații vamale)
Republica Irlanda
- https://www.revenue.ie/en/customs-traders-and-agents/brexit/information-for-businesses/trade-with-the-uk/index.aspx (informații vamale).
(C.S)