La jumătatea lunii iunie, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a lansat modulul „Cereri de finanțare” al sistemului informatic MySMIS2021, sistemul unic de management al informației prin care vor fi accesate fondurile în valoare de 46 miliarde euro alocate României prin Politica de Coeziune 2021-2027.
Astfel, potrivit unui comunicat de presă emis de MIPE, prin intermediul noului modul al platformei dezvoltate de Serviciul de Telecomunicații Speciale, Autoritățile de Management vor lansa apeluri pentru proiecte cu finanțare europeană, iar cei interesați vor putea depune digital toate documentele de accesare a acestora.
Sistemul informatic se accesează prin intermediul linkului https://mysmis2021.gov.ro. Potențialii beneficiari pot accesa contul unic pentru a introduce documentele preliminare necesare procesului de accesare a fondurilor europene.
Utilizatorii sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021+ au la dispoziție un call-center de suport specializat, dezvoltat tehnic de către Serviciul de Telecomunicații Speciale și operat de către MIPE, la numărul unic de telefon 031.9268. De asemenea, au acces la răspunsurile la întrebările frecvente ce apar în utilizarea aplicației, precum și la un sistem de Helpdesk.
Potrivit MIPE, MySMIS2021/SMIS2021+ este o aplicație cu un nivel ridicat de sofisticare și flux 100% digital, care elimină în totalitate documentele în format tipărit, reduce birocrația, asigură securitate ridicată și transparență în procesul de accesare a fondurilor europene. Prima funcționalitate importantă a aplicației a fost modulul „Autentificare și autorizare”, disponibil din data de 16 mai 2023.
Pentru a veni în întâmpinarea beneficiarilor, sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ vine cu o serie de noutăți în comparație cu cel utilizat în exercițiul financiar 2014-2020. Astfel, în cadrul aplicației MySMIS2021 solicitanții de fonduri europene au posibilitatea de a depune electronic declarația unică prin care își vor asuma că au respectat toate cerinţele pentru depunerea cererii de finanţare şi îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului. Ulterior, în cazul în care proiectul este admis la contractare vor prezenta toate documentele justificative.
Această abordare va simplifica și eficientiza inclusiv procesul de evaluare a cererilor de finanțare depuse. Suplimentar, sistemul va asigura un plan de monitorizare a proiectelor ce va avea ca efect consolidarea și eficientizarea întregului proces de către autoritățile de management/organismele intermediare.
Totodată, în dezvoltarea sistemului informatic s-a pus accent pe corelarea informațiilor și preluarea automată a acestora în diverse secțiuni ale aplicației, pentru a reduce timpul necesar completării informațiilor de către utilizatori, precum și pe simplificarea procesului, prin comasarea sau eliminarea mai multor interfețe din sistem informatic MySMIS2014. De asemenea, la nivelul MySMIS2021 s-a optimizat modalitatea de construire și modificare a bugetului proiectului, iar informațiile introduse se corelează automat cu alte secțiuni, în funcție de tipul bugetului, după caz.
În vederea creșterii calității serviciilor publice, sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ facilitează schimbul de date cu sisteme informatice ale altor autorități, în baza principiului interoperabilității.
C. ȘERBĂNESCU
cristina.serbanescu@ccib.ro