Pas important în procesul de transformare digitală a României: ordonanța de urgență privind cloudul guvernamental a fost adoptată Guvern

image_pdfimage_print

Ordonanța de urgență privind înființarea, administrarea și dezvoltarea infrastructurilor și serviciilor informatice de tip cloud utilizate de autoritățile și instituțiile publice, inițiată de Ministerul cercetării, inovării și digitalizării, a fost adoptată de Guvern, la începutul lunii iulie.

Potrivit unui comunicat de presă emis de Ministerul initiator, forma finală include observațiile preluate de la experții Comisiei Europeane și Băncii Mondiale, de la ministere și autorități relevante, dar și sugestiile primite în urma consultărilor publice cu societatea civilă și mediul privat. Conform sursei citate, actul normativ a necesitat avize de la aproape 30 de instituții ale statului român.

„Principalele elemente ale actului normativ asigură baza juridică pentru: servicii publice digitale, mai rapide și mai transparente; implicarea activă a mediului privat, în parteneriat cu mediul public, într-o soluție de cloud hibrid; transparență și jurnalizare pentru cetățeni, care vor fi notificați atunci când o instituție le accesează datele și vor ști cine, când și de ce face asta, printr-o aplicație specială cu tehnologie de tip blockchain, care va asigura un jurnal cu trasabilitate deplină, de neșters; date mai sigure, păstrate într-o infrastructură centrală rezilientă și performantă de centre de date; reducerea fragmentării sistemelor informatice ale instituțiilor publice, ceea ce va însemna reducerea costurilor de achiziție, operare și mentenanță”, a explicat Sebastian Burduja, ministrul cercetării, inovării și digitalizării.

Conform sursei citate, cele mai importante beneficii ale proiectului de cloud guvernamental includ:

  • Stabilirea cadrului pentru sisteme informatice ale instituțiilor publice mai sigure și mai reziliente;
  • Creșterea eficienței cheltuirii banului public, fără a mai avea instituții publice care desfășoară achiziții separate de sisteme informatice, dacă serviciile aferente vor putea fi furnizate prin cloudul guvernamental;
  • Transparență și responsabilitate – jurnalizare, audit, notificări, respectarea strictă a drepturilor și libertăților cetățenești;
  • Posibilitatea de a interconecta mai ușor instituțiile publice, reducând drumurile cetățenilor la ghișee și birocrația, pe principiul “o singură dată” — statul cere o singura data cetățeanului o informație / un document. (C. Ș.)

 

Articole din aceeași categorie

Articole din aceeași ediție

Meniu