interviu cu dr. ing. Costică T. MUSTAŢĂ,
managing director al Grupului Uzinsider,
preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti
Când şi cum a luat naştere Grupul Uzinsider?
Piatra de temelie a Grupului Uzinsider a fost pusă în 1992, cand a apărut prima societate, SC Uzinsider SA. În perioada aceea, industria metalurgică românească încă funcţiona din plin, combinatele noastre necesitau modernizări tehnologice urgente, exista cerere pentru asistenţă tehnică în şantier, dar în acelaşi timp era o mare nevoie de materii prime şi materiale. În acest context, Uzinsider, prin echipa de specialişti atât în domeniul tehnic, cât şi în cel de comerţ internaţional, a contribuit semnificativ la depăşirea momentelor dificile ale acelor ani.
Pentru a vă face o imagine cât mai clară asupra cantităţilor despre care discutam atunci, vreau să vă spun că un combinat metalurgic de talia celui de la Galaţi consuma anual milioane de tone de cocs, minereuri diverse, var etc., pentru a produce, de asemenea, milioane de tone de produse finite. O parte din importurile de materii prime şi materiale, dar şi a exporturilor de produse finite s-a facut de către Uzinsider.
Pe măsură ce anii au trecut, Grupul a început să prindă contur prin cumpărarea pachetelor majoritare de acţiuni la unităţi productive, de engineering, antreprenoriat general etc. care se aflau în plin proces de privatizare.
Cum se prezintă astăzi Uzinsider?
Astăzi, Uzinsider este un grup cu capital integral românesc, având acţionari persoane fizice şi juridice române, cu o cifră de afaceri anuală de peste 50 de milioane de euro şi cu peste 1.800 de angajaţi. Uzinsider este un grup integrat. Ce înseamnă acest lucru? Pe baza unei teme primite de la un potențial client, în cadrul Grupului există posibilitatea de a dezvolta partea de engineering până la nivel de detalii de execuţie, de a fabrica echipamente şi utilaje complexe, de a asigura asistenţa tehnică la montaj şi punere în funcţiune în şantier. Ne ocupăm, de asemenea, de contractare, urmărire fabricaţie, asistenţă vamală acolo unde este cazul, importuri de completare pentru componente specifice etc.
Ce societăţi fac parte din Grupul Uzinsider?
În momentul de faţă, Grupul este format din şapte companii cu activitate complementară, dintre care trei în Bucureşti, şi anume: Uzinsider SA, care elaborează politicile manageriale de grup şi coordonează activitatea acestuia, Uzinsider Techno SA, care derulează operaţiuni de comerţ international şi Uzinsider General Contractor SA, firmă ce execută lucrări de antreprenoriat general, Uzinsider Engineering SA (Galați), specializată în engineering industrial. Din Grup fac parte, de asemenea, 24 Ianuarie SA (Ploieşti), Promex SA (Brăila) şi Comelf SA (Bistriţa).
La Ploieşti producem utilaje şi echipamente complexe, de capacitate şi dimensiuni medii, pentru industriile: energetică, metalurgică, constructoare de maşini, a materialelor de construcţii (fabrici de ciment), în timp ce la Brăila realizăm utilaje şi echipamente complexe grele destinate domeniului terasier: excavatoare, dragline, maşini de introdus şi scos materiale din depozite şi halde, instalaţii de curăţare lacuri şi canale.
Activitatea productivă a Grupului este completată de Comelf Bistriţa, unde realizăm echipamente industriale destinate protecţiei mediului, indiferent că vorbim despre: apă, aer, sau sol. Aş aminti: filtre cu saci, electrofiltre, cicloane de desprăfuire, atenuatoare de zgomot, staţii de epurare ape uzate etc. Tot aici producem: echipamente pentru industria constructoare de maşini (maşini de forat, concasoare mobile de tip excavator, maşini de sfărâmare şi sitare materiale dure); componente terasiere pentru încărcătoare frontale, compactoare, maşini de turnat asfalt; componente pentru industria energetică, în special turbine pe gaz şi hidro (sisteme de admisie aer, sisteme de evacuare gaze arse, instalaţii de recuperare căldura gaze arse, valve şi clapete, silenţiatoare, coşuri de fum cu sistem de diluţie etc.).
Aşadar, o gamă foarte largă de produse. Unde sunt comercializate produsele realizate de Grupul Uzinsider?
Majoritatea covârşitoare pleacă peste hotare. Îmi face plăcere să vă spun că produsele noastre ajung deopotrivă în Uniunea Europeană, în: Germania, Franţa Spania, Austria, Italia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Suedia, Finlanda, Danemarca, Olanda, Polonia, dar şi în ţări din afara spaţiului UE, precum: Marea Britanie, Elveţia, Norvegia. Mergând spre est, avem clienţi şi în: Serbia, Macedonia, Ucraina, Rusia, Turcia. Produsele noastre sunt apreciate nu numai în Europa, ci şi în Orientul Apropiat şi Mijlociu (Israel, Siria, Liban, Iordania, Iran, Irak, EAU), Africa (Algeria, Tunisia, Egipt, Maroc, Libia, Africa de Sud), Caucaz şi Asia Centrală (Kazakhstan, Turkmenistan, Georgia), Asia de Sud şi Est (China, India, Pakistan, Vietnam, Thailanda, Coreea). De asemenea, produsele realizate de specialiştii Grupului Uzinsider au ajuns până în America de Nord (SUA, Canada, Mexic), America de Sud (Brazilia, Chile. Ecuador, Peru, Panama) şi chiar în Australia.
Cum aţi reuşit să intraţi atât de puternic pe piaţa internaţională?
Echipa Uzinsider Techno, societatea Grupului specializată în comerţ internaţional, este compusă din persoane cu un grad înalt de specializare. Generaţia nouă a avut mentori personalităţi în domeniu. Mă refer la: specialişti şi profesionişti din Academia de Studii Economice, şi aici i-aş aminti pe: prof. univ. dr. Dumitru Miron de la Facultatea de Relaţii Economice Internaţionale, prof. univ. dr. Horia Neamţu de la Facultatea de Finanţe-Bănci, specialişti în domeniul relaţiilor internaţionale, cu referire la: prof. univ. dr. Costin Lianu, prorector Universitatea Spiru Haret, dr. Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România şi co-preşedinte al Consiliului de Export, Cristian Pârvan preşedintele Patronatului Investitorilor Autohtoni (PIAROM) şi secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), dar şi la specialişti practicieni în comerţul internaţional precum: Constantin Savu, Mircea Toader, Radu Zaharia etc. Toate personalităţile indicate mai sus au contribuit din plin la crearea în Grupul Uzinsider a unei echipe care a facut faţă cu brio provocărilor de pe piaţa internaţională a echipamentelor industriale.
Pe lângă faptul că sunt profesionişti redutabili, toţi membrii echipei Uzinsider Techno sunt vorbitori de limbi străine, în special de limba engleză, dar şi de limbă germană, franceză, rusă, spaniolă etc. Cursurile de specializare au fost si ele de o importanţă vitală. Datorită lor, oamenii noştri au început să gândească “open mind”, să poate înţelege mentalitatea unui partener extern şi, în acelaşi timp, să se înarmeze cu date şi informatii care să le asigure un dialog facil, profesional şi argumentat cu potenţialul partener, care într-un final să-i conducă la încheierea contractelor vizate. Seriozitatea, competitivitatea şi mai ales conduita acestor oameni au creat Grupului Uzinsider o carte de vizită excepţională.
Care sunt principalii dumneavoastră parteneri?
În domeniul utilajelor şi echipamentelor grele pentru industria metalurgică, principalii noştri parteneri sunt: ThyssenKrupp, Andritz AG, Sundwig, Kuttner, SMS Metallurgy, Fives, în timp ce pe segmentul de echipamente pentru industria energetică lucrăm cu: General Electric, Siemens, Alstom, American Air Filter, Camfil Faar. În ceea ce priveşte utilajele şi echipamentele complexe grele destinate domeniului terasier, printre partenerii noştri importanţi regăsim, din nou, ThyssenKrupp, alături de Komatsu, Hartl, Perier Sorem, Comadex, iar pe segmentul de utilaje şi echipamente grele, de dimensiuni mari destinate industriei constructoare de maşini lucrăm tot cu firme de top, precum: Dammen, IHC, Duch Marine Trading, Vard, Aker Bratvaad, Rols Royce Marine. În plus, am semnat acorduri de parteneriat strategic cu: Komatsu, General Electric, Siemens, SMS. Fac menţiunea că pe toate liniile de activitate menţionate suntem lideri de piaţă în România. Produsele noastre sunt de cea mai bună calitate, de-a lungul timpului Grupul Uzinsider obţinând numeroase certificări şi acreditări, dintre care aş aminti doar câteva: ISO 9001 (sistem de management al calităţii), ISO 14001 (sistem de management al mediului), OHSAS 18001 (sistem de management al sănătăţii şi securităţii în muncă), NATO-AQ 2110 (acreditatare NATO pentru producerea şi livrarea de componente sau echipamente complete pentru industria de apărare).
Ne puteţi da câteva detalii despre principalele proiecte internaţionale la care aţi participat?
Am realizat şi furnizat componente pentru turbinele pe gaz montate la Centrala de la Yamal (nord-vestul Siberiei, Federaţia Rusă), componente pentru Combinatul metalurgic S-Gok (Federaţia Rusă), componente pentru Incineratorul de deşeuri solide din Marchwood (Marea Britanie), componente pentru linia de oţeluri inoxidabile de la Combinatul de oţeluri inoxidabile, Nucor (USA), sisteme de filtrare a aerului pentru turbinele pe gaz, în proiectul Linde Pearl (EAU), precum şi componente ale turbinei pe gaz pentru centrala Mega Deal (Algeria).
Cum a reuşit Grupul Uzinsider să depăşească criza economică din 2008? Cum faceţi faţă acum, la cea din 2020?
Menţinerea Grupului pe piaţa internaţională a fost principalul deziderat al echipei de management a Uzinsider. În perioada 2008-2009 am utilizat toate stocurile de materii prime si materiale pe care le aveam în depozite, am eficientizat toate fluxurile tehnologice pentru reducerea la minimum a timpilor morţi, am lucrat la limita costurilor de producţie, însă diferenţa a fost făcută de investiţiile masive realizate în anii amintiţi. Fabricile membre ale Grupului au achiziţionat utilaje şi echipamente performante, cele vechi au fost modernizate prin introducerea de comenzi numerice, roboţi; multe dintre ele au intrat în reparaţii capitale. Dacă ne uităm în istoric şi analizăm indicatorii noştri tehnico-economici obţinuţi în anul 2009, când criza economică a lovit, de fapt, România, lucrurile nu au stat rău deloc.
Astăzi, aşa numita criză despre care se tot vorbeşte are, din punctul meu de vedere, două componente. Este, de fapt, o suprapunere de “crize” – dacă îmi este permis să spun aşa. Este vorba, pe de o parte, de criza generată de bulversarea economiei mondiale prin perturbarea gravă a unor sectoare precum: turismul, transporturile, industria cu aproape toare ramurile sale, serviciile de tot felul, pe fondul restricţiilor impuse de state în dorinţa de a limita răspândirea noului Coronavirus. Pe de altă parte, este şi o criză economică mondială pe fondul dezechilibrului creat de supraproducţie sau consum exgerat în etape diferite, sau de injectarea de masă monetară fără acoperire pe pieţele financiare. Analiza temeinică a informaţiilor economice, a indicatorilor macroeconomici, financiari şi monetari (inflaţia, deficitele de conturi, rata dobânzilor, inclusiv a celor de referinţă, volumul creditelor, volumul producţiei industriale), a evoluţiei relaţiilor economice internaţionale (în special cele dintre Rusia, China, SUA), a restricţiilor de tot felul (sancţiuni, preţuri de dumping, acorduri zonale noi), precum şi reorientarea economiilor ţărilor puternic dezvoltate către noi pieţe de desfacere etc. oferă numeroase argumente în sprijinul afirmaţiei mele şi anume că asistăm la o suprapunere a crizelor. Chiar dacă nu apărea criza “medicală” generată de noul Coronavirus, apărea criza economică propriu-zisă determinată de o serie de dezechilibre majore pe plan mondial.
Asa cum am mai spus, în astfel de perioade grele pentru agenţii economici, are loc cernerea; cei serioşi, cei muncitori, cei care pot asigura un management ştiinţific şi adaptat la condiţiile reale din piaţă, vor rezista. Îşi vor crea “anticorpii” necesari supravieţuirii, ceilalţi vor muri. Tot acest chin are şi un efect pozitiv: însănătoşeste economia prin eliminarea celor slabi, celor bolnavi, celor care nu se pot adapta noilor condiţii.
Care ar fi primele trei puncte forte ale Grupului Uzinsider?
Personalul înalt calificat şi cu o conduită profesională deosebită, capacitatea de integrare a produselor şi serviciilor noastre (putem livra “la cheie” echipamente, linii de producţie complete sau părţi ale acestora, toate de foarte bună calitate) şi reputaţia impecabilă pe care o avem pe plan intern şi extern, o dovadă fiind faptul că cele mai puternice firme din domeniu, pe plan mondial, se află de mulţi ani printre partenerii noştri.
Vă mulţumesc şi vă doresc mult succes!
Cristina ŞERBĂNESCU
cristina.serbanescu@ccib.ro