interviu cu Petros Matsios, Directorul General al Thermostahl România
THERMOSTAHL este un grup de companii care produce de peste 50 de ani cazane din otel și sisteme de eficiente energetic pentru încălzire și apă caldă. Compania deţine două fabrici, una în Salonic iar cealaltă în București și o reprezentanţă comercială în Polonia. Compania se orientează către energie regenerabilă, acordând atenţie mediului înconjurător și dezvoltării ecologice. Produsele THERMOSTAHL sunt exportate către toate ţările din sudul si estul Europei, Balcani, ţările Baltice, Polonia, Ucraina, Spania şi Portugalia. Compania a fost înființată în anul 1965, atunci când Miltiadis Matsios, de profesie inginer, a pus bazele unei atelier unde se produceau cazane din oțel.
Reporter: Cum vă numiți și ce funcție dețineți?
Petros Matsios: Mă numesc Petros Matsios, sunt Director General al companiei THERMOSTAHL ROMÂNIA și continui tradiția companiei care a fost inființată de peste 50 de ani.
Reporter: Care este domeniul de activitate al companiei pe care o reprezentați?
P.M.: THERMOSTAHL produce de peste 50 de ani cazane din oţel și sisteme eficiente energetic pentru încălzire și apă caldă. Compania se orientează către energie regenerabilă, acordând atenţie mediului înconjurător și dezvoltării ecologice, oferind o gamă largă de produse atât pentru reședinţe cât și pentru sectorul industrial cu aplicaţii pentru combustibil solid, gazos și lichid.
Reporter: Ce v-a determinat să porniți o afacere în acest domeniu?
P.M.: Nevoia de încălzire este fundamentală pentru fiecare persoană. Înființată în 1965 într-un atelier mic unde majoritatea operațiunilor erau realizate manual, compania noastră a evoluat constant, având mereu clientul în centrul atenției. Obiectivul nostru este să oferim produse eficiente, să dezvoltăm tehnologii inovatoare care economisesc energie și să asigurăm un confort maxim. Aceste eforturi au poziționat THERMOSTAHL printre principalii producători din Europa.
Reporter: Ce rezultate ați avut în anul 2023?
P.M.: În 2023, am încheiat anul cu o cifră de afaceri de 15.500.000, înregistrând o scădere față de 2022, similar cu trendul resimțit în majoritatea industriilor aferente construcțiilor. Ne aflăm în epicentrul a trei crize majore, care reprezintă o provocare semnificativă pentru numeroase firme din domeniul nostru, dar și din alte sectoare: criza umanitară cauzată de războiul din Ucraina, criza financiară caracterizată de o inflație fără precedent în ultimii 20 de ani și criza energetică marcată de tranziția de la energia produsă din combustibili fosili la cea electrică, generată din surse regenerabile.
Reporter: Ce rezultate ați avut în primul semestru din 2024?
P.M.: Primul semestru din 2024 a fost marcat de numeroase provocări și de o încetinire generală a investițiilor. Cu toate acestea, suntem optimiști că economia își va reveni în al doilea semestru. Vedem această pauză ca o oportunitate de a dezvolta produse și metode de producție noi, mai inovatoare și mai eficiente.
Reporter: Care sunt planurile companiei pentru viitorul apropiat?
P.M.: În viitorul apropiat, dorim să ne extindem vânzările pe piețele de export și să ne implicăm în proiecte complexe, unde tehnologia și eficiența sunt principalii factori de diferențiere față de concurență. De asemenea, intenționăm să diversificăm gama de produse într-un context mai larg.
Reporter: Care este produsul sau proiectul cel mai de seamă al companiei dumneavoastra?
P.M.: Produsele în care concentrăm cele mai mari eforturi și investiții în cercetare sunt cele pe bază de biomasă. Putem oferi soluții de încălzire domestică, profesională sau industrială utilizând combustibili alternativi precum semințele de floarea-soarelui, resturile vegetale, resturile de mobilă sau cele forestiere. Potențialul energetic al acestui tip de combustibil este uriaș, costurile sunt foarte reduse, iar impactul ecologic este extrem de important, având în vedere că majoritatea acestor resturi sunt în prezent aruncate. Prin tehnologiile noastre, oferim o alternativă sustenabilă, ieftină și ecologică la combustibilii fosili.
Reporter: Care este, în opinia dumneavoastră, situația la nivel național în domeniul dumneavoastră de activitate?
P.M.: Întreaga Europă trece printr-o criză economică și energetică de amploare, așa cum am menționat anterior, dar România se confruntă cu probleme accentuate. Inflația necontrolată, fiscalitatea în continuă schimbare și lipsa semnificativă de infrastructură (în special cea energetică și de electrificare) au creat un nivel ridicat de incertitudine pentru consumatori și investitori. Acest context a avut un impact semnificativ asupra investițiilor și consumului. În ultimii trei ani, s-a observat o reorientare majoră a interesului de la gaze și peleți către combustibil solid, din cauza războiului din Ucraina, tendinței de independență față de gaz și creșterii semnificative a prețului peleților. Totuși, prețul peleților s-a stabilizat și încălzirea cu peleți devine din nou atractivă. Din acest motiv, investim în această divizie și dezvoltăm o gamă nouă de produse de încălzire pe bază de peleți. Desigur, tranziția energetică se aplică și în domeniul încălzirii, iar o nouă tehnologie care câștigă teren este reprezentată de pompele de căldură. Este un sector în care intenționăm să investim, oferind astfel clienților mai multe opțiuni pentru încălzirea ecologică.
Reporter: Cu ce s-ar putea îmbunătăți lucrurile în domeniul dumneavoastra de activitate?
P.M.: Ca abordare generală, România ar trebui să eficientizeze absorbția fondurilor europene pentru investiții și modernizări. În plus, ar trebui să elaboreze o politică clară și unitară privind energia regenerabilă și tranziția energetică.O măsură eficientă a fost aplicarea unei cote reduse de TVA pentru panouri fotovoltaice și pompe de căldură. De asemenea, a fost anunțată o decizie similară pentru încălzirea pe bază de biomasă, dar aceasta este atât de incoerentă și vagă încât nu poate fi aplicată. Guvernul ar trebui să se informeze mai bine despre ce înseamnă biomasa și eficiența energetică și să includă aceste aspecte în politicile de sustenabilitate.
Reporter: Care este opinia companiei dumneavoastră în legătură cu digitalizarea și utilizarea AI în afaceri?
P.M.: Digitalizarea este esențială pentru succesul în era digitală în care trăim. Companiile care nu au digitalizat o mare parte a operațiunilor și interacțiunilor cu clienții nu mai sunt competitive și, în curând, nu vor mai putea opera deloc. Noutățile în fiscalitate, precum e-factura, e-transport, SAF-T și, în curând, e-TVA, obligă firmele să se digitalizeze sau să se închidă. Inteligența artificială (AI) este o tehnologie foarte promițătoare și va juca cu siguranță un rol important în afaceri. Cu toate acestea, nu poate fi aplicată încă în toate activitățile cu același succes. În opinia mea, AI poate fi utilizată pentru activități informaționale și inspiraționale, dar nu pentru cele decizionale. În prezent, interpretarea și luarea deciziilor depind încă de oameni. Sunt curios să văd dacă AI va evolua suficient de mult încât să fie capabilă să ia decizii în locul oamenilor.
Reporter: Cum implementați sau ați implementat sisteme de AI în compania dumneavoastra?
P.M.: Până în prezent, am implementat inteligența artificială în domeniul marketingului și al relației cu clienții. AI poate furniza mesaje și contexte unice pentru fiecare individ, adaptate personalității sale. Avem în plan să implementăm inteligența artificială și în producție: diverse senzori instalați pe utilaje, camere și date colectate vor colabora pentru a detecta uzura, problemele de calitate, întârzierile în fluxul de producție sau logistică.
Sabin BRANDIBURU
sabin.brandiburu@ccib.ro