Sistemul RO e-transport – impact asupra importatorilor şi exportatorilor menționați în declarațiile vamale

image_pdfimage_print

Potrivit OUG 41/2022, noul sistem național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat (legume, fructe, băuturi, materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte), ce urmează să devină obligatoriu de la 1 iulie 2022, vizează direct importatorii și exportatorii.

Conform unui material de opinie realizat de Mihai Petre, Director, Consultanţă Vamală, și Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ Internaţional, EY România, recent, guvernul a stabilit că Ro e-Transport va monitoriza și transportul bunurilor cu risc ridicat provenite din achiziții intracomunitare, al bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare, precum și transportul bunurilor provenite din import sau al celor care fac obiectul exportului. Așadar, statul va putea monitoriza, odată ce platforma va fi gata, nu doar transportul achizițiilor locale cu risc ridicat, ci toate transporturile de bunuri riscante fiscal, chiar și al acelora care doar tranzitează România, scopul declarat fiind creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, precum și prevenirea și combatere comerțului ilicit de bunuri.

Cine are obligația de declarare în Sistemul RO e-Transport?

Conform sursei citate, sistemul vizează, în esență, toți operatorii economici care vând sau cumpără produse riscante ce sunt transportate pe căile rutiere persoane juridice, precum și persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale.

Practic, potrivit OUG 41/2022, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente transporturilor pe teritoriul național. Ele vor fi valabile pentru o perioadă prestabilită de la data începerii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului transportor. Conform prevederilor actului normativ citat, vor avea obligația de declarare în Sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal următoarele categorii de persoane:

  • destinatarul menționat în declarația vamală de import;
  • expeditorul menționat în declarația vamală de export;
  • beneficiarul achizițiilor intracomunitare de bunuri,
  • furnizorul în cazul livrărilor locale și intracomunitare de bunuri;
  • depozitarul, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național.

Ce reprezintă UIT?

Codul UIT — este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile care fac obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat. În sistem vor fi înregistrate datele referitoare la expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare și descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat. Persoanele care au obligația de declarare vor pune la dispoziția transportatorului acest cod UIT, care va fi înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport.

Pe ce document de transport se va trece codul UIT?

În cazul transporturilor interne cu titlu oneros, documentul de transport este scrisoarea de transport tip CMR, conform prevederilor legislației privind transporturile rutiere. Specialiștii EY citați apreciază că agenții economici ar putea să analizeze oportunitatea de a emite un CMR electronic, ținând cont de faptul că România a aderat la Protocolul adițional privind scrisoarea electronică de însoțire (eCMR), la Convenția referitoare la contractul de transport rutier internațional de mărfuri pe șosele (CMR), prin Legea 29/2019. „În schimb, pentru transporturile efectuate cu flota proprie nu se completează CMR, ci un aviz de expediție sau document similar (de exemplu, aviz de însoțire)”, se precizează în materialul amintit.

Mihai Petre și Daniela Neagoe îi avertizează pe agenții economici să nu mai omită obținerea CMR-ului, în condițiile în care acesta va deveni obligatoriu de completat, odată cu implementarea Ro e-Transport. „Nerespectarea dispozițiilor Ordonanței e-Transport se va sancționa, începând de la data de 1 iulie 2022, cu amenzi cuprinse între 5.000 lei și 100.000 lei, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (în situații specifice, de exemplu, în cazul nedeclarării bunurilor)”, atrag atenția specialiștii EY citați. (C.Ș.)

Articole din aceeași categorie

Articole din aceeași ediție

Meniu