Pandemia provocată de COVID-19 a afectat investițiile străine directe (ISD) în întreaga lume. În 2020, pe lângă stabilitatea socială și politică, oferta de forță de muncă și competitivitatea în materie de costuri, investitorii au fost interesați de modul în care a fost gestionată pandemia în țările de destinație.
Investițiile străine directe în România în vremea pandemiei provocate de COVID-19
Conform studiului „EY Romania Attractiveness Survey”, dat publicităţii recent, în ţara noastră scăderea ISD a fost semnificativă, dar capacitățile României în sectorul IT, proiectele de logistică și proiectele de dezvoltare în comerțul cu amănuntul au atras investitori, anul trecut consemnându-se 57 de proiecte, care au generat aproape 2000 de noi locuri de muncă.
Sectorul software și servicii IT a atras cel mai mare număr de proiecte ISD, cu o cotă de piață de 32%, urmat de sectorul comerțului cu ridicata, comerțului cu amănuntul și distribuției, cu o cotă de piață de 18%. Pe locul trei se situează industria electronică, sector care a generat cel mai mare număr de locuri de muncă (1000).
Conform unui comunicat emis de EY România, serviciile pentru întreprinderi, ocupantul locului al doilea în ediția studiului de anul trecut, a înregistrat o scădere substanțială (de 10% a cotei de piață). Cu toate acestea, a reușit să genereze un număr considerabil de noi locuri de muncă pe piață (408).
Ce urmează în domeniul ISD?
„România a înregistrat cea mai mare creștere a PIB-ului din Uniunea Europeană în primul trimestru al anului 2021, însă provocarea nu este încă depășită. Pandemia a avut un impact puternic asupra tendințelor economice globale, provocând modificări ale planurilor investiționale și schimbând factorii pe care liderii de afaceri îi iau în considerare atunci când evaluează destinațiile de investiții. Pentru a genera o creștere economică durabilă și sănătoasă, România trebuie să fie percepută ca o destinație de investiții stabilă și atractivă”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Potrivit sursei citate, 75% dintre investitorii intervievaţi au declarat că planurile lor de investiții pentru 2021 nu mai sunt influențate de pandemia provocată de COVID-19, în timp ce doar 5% consideră că investițiile lor sunt încă afectate de pandemie. Spre comparație, în 2020, 43% dintre investitori au declarat că au fost influențați de reacția locală la pandemie. „Rolul central al acestei crize se reduce constant și atenția se mută asupra schimbărilor structurale generate, precum și asupra noilor factori care prevalează în procesul decizional în privința investițiilor”, arată specialiştii EY România.
În următoarele 12 luni, 66% dintre investitorii chestionaţi plănuiesc să înființeze sau să își extindă operațiunile din România (peste media europeană de 41%), față de doar 27% în 2020. Conform studiul realizat de EY România, infrastructura (52%), strategia de gestionare a crizelor (48%), precum și nivelul general de adoptare a tehnologiilor (30%) sunt principalii factori urmăriți de oamenii de afaceri atunci când analizează posibilitatea de a investi în ţara noastră.
Pe termen lung, 41% dintre investitori consideră că atractivitatea României va crește după pandemie, iar principalele priorități ar trebui să fie: sprijinirea IMM-urilor (36%), încurajarea politicilor și atitudinilor de protecție a mediului (33%) și creșterea calității produselor și a valorii adăugate a serviciilor (31%).
Orașele mari atrag cele mai multe investiții, iar logistica reprezintă o oportunitate de creștere
„EY Romania Attractiveness Survey” arată că cinci mari orașe, şi anume: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov şi Iași concentrează aproape 70% din proiectele ISD ale anului 2021, ceea ce demonstrează clar preferința investitorilor străini pentru localități dezvoltate, de mari dimensiuni.
În ceea ce privește tipurile de proiecte de investiții, logistica domină arena ISD, cumulând aproape o treime dintre proiectele anunțate pentru 2021. Proiectele de vânzări și marketing se situează pe locul al doilea, iar pe locul al treilea, în mod surprinzător, se clasează proiectele de cercetare-dezvoltare.
Bucureștiul reprezintă principala destinație a ISD în România de mai bine de un deceniu. Cu toate acestea, intențiile de investiții indicate în cadrul sondajului arată un interes nou pentru alte regiuni, în special regiunea vestică a României, precum și regiunea sud-estică a Munteniei. Zona de nord-est a României nu a înregistrat progrese semnificative în privința ISD, în principal din cauza lipsei infrastructurii adecvate.
Ce trebuie făcut pentru ca România să fie o destinaţie atractivă pentru investiţii?
Potrivit studiului „EY Romania Attractiveness Survey”, prioritizarea transformării digitale (digitalizarea administrației publice, capacități cloud, servicii în bandă largă rapide și perfecționarea digitală); investițiile în infrastructură, îndeosebi în infrastructura de transport; schimbările substanţiale în direcția unei economii responsabile față de mediu; sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii (pachete de stimulare şi salvare, politici publice care vizează stimularea spiritului antreprenorial etc); sprijinirea forței de muncă locale în vederea perfecționării competențelor (prin recalificare şi perfecţionare) constituie cinci paşi esenţiali pentru îmbunătățirea atractivității României în faţa investitorilor străini.
C. ŞERBĂNESCU
cristina.serbanescu@ccib.ro