Business Breakfast la Palatul CCIB dedicat provocărilor generate de importul forței de muncă

București, 13 martie 2024

 

COMUNICAT DE PRESĂ

Business Breakfast la Palatul CCIB dedicat

provocărilor generate de importul forței de muncă

 

Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB) a organizat un nou eveniment din seria Business Breakfast la Palatul CCIB, cu tema „Importul forței de muncă – legislație și soluții pentru companiile românești”, la care au luat parte peste 70 de reprezentanți ai mediului de afaceri.

„Am organizat acest eveniment la solicitarea antreprenorilor pentru a cunoaște mai bine particularitățile procesului legal de import al forței de muncă și a găsi soluții concrete pentru a integra întreg contingentul anual de lucrători străini. În contextul marilor proiecte finanțate prin PNRR sau prin alte programe internaționale și naționale, avem nevoie să valorificăm această oportunitate în vederea soluționării problemei deficitului cronic de forța de muncă”, a declarat Iuliu Stocklosa, președintele CCIB, în deschiderea ediției.

Invitații speciali al ediției, moderate de Iuliu Stocklosa, au fost: comisarul-șef Sorin Enache, șeful Serviciului pentru Imigrări al județului Ilfov, Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI); Mădălina-Gabriela Tarcan, reprezentanta Centrului Național de Vize din Ministerul Afacerilor Externe (MAE); Larisa Otilia Papp, director al Direcției Control Relații de Muncă, Inspecția Muncii, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), care au abordat principalele aspecte legale, tehnice și practice privind importul de forță de muncă.

În prima parte a evenimentului, comisarul-șef Sorin Enache a discutat pe larg cu antreprenorii, managerii și consultanții prezenţi despre principalele aspecte legale privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României. Reprezentantul IGI a furnizat informații concrete despre: procedura angajării lucrătorilor străini, cu accent pe condițiile de obținere a avizului de angajare, categoriile exceptate de la obținerea avizului amintit, documentele necesare pentru obținerea vizei de lungă ședere, condițiile ce trebuie îndeplinite pentru a obține dreptul de ședere temporară, dar și despre contravențiile și sancțiunile aplicabile, potrivit legii. În context, a punctat importanța derulării corecte a procesului de recrutare, care trebuie să țină seama atât de particularitățile culturale din țara de origine a lucrătorului, cât și de specificul muncii din țara de destinație.

Evenimentul a constituit o oportunitate excelentă pentru participanți de a afla de la Mădălina-Gabriela Tarcan (MAE) detalii valoroase despre: conținutul dosarului de cerere de viză, procesarea cererilor, pregătirea interviului consular, precum și despre provocările generate de fenomenul migrației ilegale. Totodată, a punctat o serie de particularități pe anumite spații din Asia și a vorbit despre măsurile concrete luate de MAE pentru fluidizarea procesului de eliberare a vizelor, ținând seama de riscurile de securitate și de obligațiile asumate de România, în contextul eforturilor făcute de țara noastră pentru a intra complet în spațiul Schengen. Potrivit reprezentantei Centrului Național de Vize, anul trecut, la nivelul MAE au fost procesate aproximativ 72.000 de solicitări de vize de angajare în muncă. Dintre acestea, au fost eliberate 50.000, 17.000 au fost respinse, iar 5.000 au fost anulate sau revocate.

Complementar, Larisa Otilia Papp (Inspecția Muncii – MMSS) a vorbit despre: protecția drepturilor lucrătorilor străini în România, obligațiile angajatorilor, documentele verificate de angajații inspectoratelor teritoriale de muncă, detașarea transnațională, precum și despre pericolele la care se expun lucrătorii care-și părăsesc locurile de muncă, îndeosebi cei necalificați, proveniți din Asia. Potrivit reprezentantei Inspecției Muncii, cei mai mulți străini angajați cu contract de muncă în țara noastră provin din: Nepal, Sri Lanka, Turcia, India, Ucraina, Republica Moldova și Bangladesh.

În a doua parte a evenimentului Cosmin Șerban, Managing Partner & Co-Founder, TAKT Recruitment a vorbit despre serviciile concrete oferite de o firmă specializată în furnizarea de soluții pentru antreprenorii care se confruntă cu problema deficitului de forță de muncă, cu scopul de a asigura o integrare de durată a angajaților străini. Foarte bine primită de public a fost intervenția lui Adrian Bădescu, Managing Partner & Co-Founder, High Yield Group, care a pus în dezbatere o serie de propuneri concrete de îmbunătățire a cadrului legal, îndeosebi în ceea ce privește obținerea avizelor de muncă și a permiselor de ședere pentru lucrătorii străini.

Atât reprezentanții mediului public, cât și ai celui privat au apreciat ca fiind necesară găsirea unor soluții urgente pentru fluidizarea procedurilor necesare în vederea aducerii în țară cel puțin a numărului agreat de muncitori străini (100.000 lucrători anual).

Mai puțin formal decât o masă oficială şi mai rapid, Business Breakfast la Palatul CCIB este un model de networking ce oferă participanților posibilitatea de a se întâlni într-un cerc restrâns cu autorități de reglementare și consultanți de top și de a identifica noi oportunități de afaceri. Următoarea ediție a Business Breakfast cu tema „Aspecte cheie privind noua raportare de sustenabilitate” va avea loc în Aula Carol I a Palatului CCIB, pe 3 aprilie, la ora 9,00.

 

Biroul de Presă al CCIB