main_afez

Oportunități de Afaceri în Zona Economică Liberă ”Alat (AFEZ)” din Republica Azerbaidjan

OPORTUNITĂȚI DE AFACERI

în Zona Economică Liberă ”Alat (AFEZ)” din Republica Azerbaidjan

 

Urmare unei recente vizite efectuate în Zona Economică Liberă ”Alat (AFEZ)”, situată la 65 km sud de Portul Maritim Internațional Baku/ALAT – Republica Azerbaidjan, la invitația vicepreședintelui Consiliului de Administrație AFEZ, domnul Ismail S. Manafov, ambasadorul țării noastre în această țară, dl. Vasile Soare a transmis pentru mediul de afaceri din România, interesat să dezvolte afaceri în Asia Centrală precum și în alte țări din zonă, următoarele aprecieri:

▪ AFEZ este înființată lângă Portul Alat pentru a încuraja investițiile locale și străine în sectorul non-petrolier azer, jucând un rol important în transformarea Azerbaidjanului într-o economie diversificată, orientată spre export. Această locație geografică strategică va servi ca un centru regional de investiții și va stimula competitivitatea în coridoarele de transport Europa-Caucaz-Asia și Nord-Sud. Proiectul a fost iniţiat în luna mai 2020 şi se aşteaptă să ofere o locație funcţională, pregătită pentru investitori (naționali și străini), până în luna iulie 2022.

▪ Prin dezvoltarea acestei zone, Azerbaidjanul intenţionează:

– să devină un participant competitiv în relațiile economice internaționale;

– să ofere un mediu de afaceri atractiv, oferind o infrastructură energetică, de transport, de tranzit și logistică;

– să devină o economie diversificată și orientată spre export, care să creeze o valoare adăugată ridicată, folosind tehnologii și abordări inovatoare;

– să consolideze rolului sectorului non-petrolier în economie.

▪ Legea Republicii Azerbaidjan privind Zona Economică Liberă Alat (Legea AFEZ) stabilește cadrul legal pentru funcționarea, dezvoltarea și guvernarea AFEZ, aceasta având propriile reglementări interne, nesubordonându-se în nici un fel statului azer. Toate aspectele legate de funcționarea afacerilor vor fi supuse legislației AFEZ, care primează față de legislaţia naţională, chiar dacă această investiţie este finanţată de statul azer.

▪ La AFEZ vor exista trei tipuri de investitori sau clienți:

  1. 1. Clienți de bază: se află în AFEZ și sunt eligibili pentru facilităţi

Aceştia desfăşoară afaceri angajate în producție și servicii cu valoare adăugată ridicată și orientate spre export, activități comerciale internaționale, folosind tehnologii inovatoare și experiență de management.

  1. Clienți auxiliari: se află în AFEZ și nu sunt eligibili pentru facilităţi

Aceştia sunt furnizori de servicii cu accent pe piața locală care oferă servicii comerciale, de retail și rezidențiale esențiale clienților de bază AFEZ, cărora li se va permite să se instaleze în spații definite din limitele AFEZ.

  1. Clienți care oferă servicii de asistență: se află în afara AFEZ și nu sunt eligibili pentru facilităţi

Aceştia desfăşoară afaceri cu accent pe piața internă care furnizează produse și servicii secundare clienților de bază AFEZ, cărora li se va permite să se instaleze într-o zonă de servicii de asistență special desemnată, adiacentă AFEZ.

Masterplanul pentru AFEZ a fost conceput pentru a facilita libertatea de mişcare a persoanelor și a mărfurilor către și dinspre AFEZ.

▪ Autoritatea AFEZ va oferi un pachet de stimulente fiscale și nefinanciare clienților de bază:

‣         scutire de taxă pe valoarea adaugată (la achiziţionarea de produse locale), impozit reţinut la sursă şi orice alt impozit pe profit;

‣         scutire de taxe vamale și taxe la importul în zona liberă și exportul din zona liberă;

‣         fără impozit pe venitul personal local (dacă salariul lunar nu depăşeşte 8000 AZN – aproximativ 4700 USD);

‣         fără plăți de asigurări sociale și fără alte taxe și plăți similare pentru personalul străin calificat;

‣         fără restricții privind proprietatea străină;

‣         nu este necesară prezenţa unui partener local. Nu există nicio restricție privind proprietatea străină a clienților de bază AFEZ. O societate-mamă străină poate deține 100% din acțiunile unei companii AFEZ;

‣         fără restricții privind tranzacțiile valutare sau repatrierea profitului;

‣         proprietatea investitorilor este imună la orice acţiune de naționalizare, măsuri de expropriere sau orice alte restricții privind proprietatea private;

‣         protecția deplină a drepturilor de proprietate intelectuală;

‣         asistență în găsirea personalului local calificat;

‣         existenţa la fața locului, a unui ghișeu unic de evaluare a afacerii, acordare de licențe, autorizări/în 10-15 zile (fără aprobări sau permise suplimentare de la autoritățile centrale sau locale);

‣         funcţionarea unui organism de reglementare independent.

▪           75% din producţie trebuie să fie destinată exportului. Ţările vizate de ALAT sunt: Federaţia Rusă, Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Irak, Turcia, Georgia, Republica Kârgâză, Tadjikistan, Afganistan, Pakistan, Kuweit, Egipt, Israel, Iordania, Liban, Siria, Cipru, Grecia, Bulgaria, Serbia, Ungaria, România, Republica Moldova şi Ucraina.

▪ AFEZ se află la 65 de km de capitala Baku, va ocupa o suprafață totală de aproximativ 850 ha, repartizate în trei amplasamente. Două dintre acestea, Zona 1 (198 ha) și Zona 2 (441 ha) sunt situate adiacent portului Baku și cuprind o suprafață totală de 639 ha. Al treilea amplasament este situat în Zona 3 (211 ha), la circa 7 km de portul Baku.

 

Strategia de dezvoltare implementată de Autoritatea AFEZ este de a construi AFEZ în etape. Prima fază de dezvoltare va fi în Zona 1, cu o suprafață inițială de 60 ha (Zona 1a) care va cuprinde:

  • Zona de vamă și intrarea principală în AFEZ;
  • Clădirea Autorității AFEZ precum și un centru de afaceri pentru investitori;
  • Locuri de birouri pentru investitori;
  • Loturi gata de a fi exploatate, pe care investitorii să le închirieze şi să-şi construiască afacerea;
  • Un centru de servicii utilitare.

▪ Până în prezent, 70% din suprafaţa de teren destinată investitorilor a fost discutată cu potențiali parteneri străini, propuneri concrete de afaceri obţinându-se de la companii din Turcia, Federaţia Rusă, China, Franţa, Irlanda, Suedia, SUA şi Coreea de Sud. Acestea vizează industria petrochimică, agricultura, prelucrarea alimentară, desalinizarea, materiale de ambalat/Tetrapack şi materialele de construcţii. Există, de asemenea, discuţii cu companii din Israel şi Federaţia Rusă din domeniul IT.

Întrucât partea azeră a solicitat sprijin părţii române în vederea organizării unei vizite de prezentare a Zonei Economice Libere ”Alat”/AFEZ în România, prin care reprezentanţii Administrației Zonei să poată întâlni companii/oameni de afaceri din țara noastră care ar fi interesate să-şi dezvolte afaceri în această zonă economică liberă din Azerbaidjan, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București (CCIB) și-a exprimat disponibilitatea de a organiza, la o data care să fie convenită între părți, un astfel de eveniment, în spațiile sale, la care reprezentanții AFEZ să facă prezentări detaliate ale acestei zone economice libere.

Pentru mai multe informaţii se poate accesa site-ul oficial AFEZ: https://afez.az/, iar pentru sprijin în contactarea AFEZ se poate apela la: Biroul de Promovare Comercial-Economică (BPCE) din cadrul Ambasadei României din Republica Azerbaidjan, persoană de contact dna Gabriela-Emilia Ionescu, consilier economic (Tel. +994 12 465 09 23; e-mail: baku.economic@mae.ro).

Companiile/Firmele interesate să participe la posibila întâlnire cu delegația Administrației Zonei Libere ”Alat”/AFEZ la sediul CCIB sunt rugate să – și exprime opțiunea la mail: membri@ccib.ro sau mircea.toader@ccib.ro

Articolul anterior
AGRARIA 2022
Articolul următor
Seminar aplicat privind Trade Finance