Noutăți de la Uniunea Europeană

 

Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București vă informează cu privire la ultimele noutăți primite din partea REPREZENTANȚEI PERMANENTĂ a ROMÂNIEI pe lângă Uniunea Europeană :

  • Abrevieri folosite în documentele oficiale:
    Tara Cod Tara Cod Tara Cod
    Austria AT Grecia GR Polonia PL
    Belgia BE Irlanda IE Portugalia PT
    Bulgaria BG Italia IT Republica Ceha CZ
    Cipru CY Letonia LV Romania RO
    Danemarca DK Lituania LT Slovacia SK
    Estonia EE Luxemburg LU Slovenia SI
    Finlanda FI Malta MT Spania ES
    Franta FR Irlanda de Nord – Regatul Unit XI Suedia SE
    Germania DE Olanda NL Ungaria HU
    Croatia HR
  • Raport Grupul de Lucru COMPCRO Piață Internă al Consiliului UEStrategia orizontală privind piața unică 

    La 24.06.2025, PRES PL a organizat o a doua reuniune a Grupului de Lucru COMPCRO – Piață Internă  dedicată prezentării de către COM a Strategiei privind piața unică (Single Market Strategy /SMS), precum și schimbului de opinii asupra acestuia. În cadrul punctelor AOB, COM a prezentat și Strategia privind întreprinderile nou înființate și dezvoltarea întreprinderilor (Starr-up and Scale-up Strategy /SSS)

    În cadrul prezentării SMS, COM a reamintit beneficiile pe care le generează piața unică europeană, respectiv:

    • asigurarea unei dimensiuni mari, ce permite dezvoltarea și asigură un mediul predictibil;
    • stimularea creșterii, precum și a protecției în perioade nesigure.

    A arătat că sunt necesare acțiuni concrete pentru eliminarea barierelor și obstacolelor de pe piața unică, precum și aplicarea eficientă și pro-activă a regulilor. A subliniat că punerea în aplicare a regulilor implică responsabilitatea comună a COM și a SM, insistând asupra necesității acțiunilor la toate nivelurile: european, național, regional și local. Astfel, este necesară asumarea politică împiedica apariția de bariere noi în calea libertăților de circulație. Acțiunile COM prevăzute de SMS pot fi grupate în trei categorii, respectiv:

    • prevenție, respectiv utilizarea integrală a instrumentelor disponibile la nivelul UE și, doar dacă acestea dau greș, adoptarea unei inițiative legislative privind prevenirea apariției de bariere pe piața unică (Single Market Barrier Prevention Act /SMBPA – T4 2027, dacă va fi necesar);
    • colaborarea, concretizată într-o primă reuniune a ”Sherpa” la nivel înalt pentru piața unică (T4 2025), organizarea unei reuniuni la nivel înalt a Single Market Expert Taskforce (SMET, T4 2025), consolidarea centrelor și rețelei SOLVIT (T4 2025), precum și urmărirea aspectelor semnalate de SOLVIT și SMET (începând cu T2 2025); respectiv
    • corectarea, prin acțiuni de asigurare a alicării regulilor, inclusiv prin prezentarea primei ”Agende anuale de asigurare a respectării normelor privind piața unică” (Annual Single Market Enforcement Agenda /ASMEA).

    LT, RO, ES au exprimat rezervă generală de examinare.

    PRES PL, SI au subliniat importanța monitorizării implementării SMS și a sugerat elaborarea de rapoarte semestriale de monitorizare.

    MT a exprimat rezerve cu privire la ”preferința europeană” în cadrul achizițiilor publice.

    MT a solicitat clarificări referitoare la posibila inițiativă SMBPA; NL, BG, AT, DE, BE, FR au exprimat scepticism cu privire la utilitatea SMBPA; pe de altă parte, SE, CZ. FI s-au exprimat în favoarea inițierii SMBPA.

    MT, NL, SI, BG, DE, LV, SK, ES s-au declarat sceptici în ce privește crearea unei rețele de ”Sherpa” la nivel înalt privind piața unică, desemnați la nivel de cabinete ale prim-miniștrilor SM. IE a exprimat rezervă de examinare privind ”Sherpa”, dar a indicat că se așteaptă ca rolul principal să fie menținut de ministrul responsabil de mediul de afaceri. AT, BE, LU, FR au informat că încă se mai discută la nivel național despre rolul și desemnarea ”Sherpa”, dar nu se opun ideii. SI a întrebat dacă VPE Séjourné va transmite o scrisoare referitoare la desemnarea și la rolul ”Sherpa” privind piața unică. IT a salutat ideea desemnării ”Sherpa” la nivel înalt pentru piața unică.

    MT a solicitat clarificări privind relația între ASMEA și Raportul anual privind piața unică și competitivitatea (Annual Single Market and Competitiveness Report /ASMCR); NL a salutat ASMEA.

    IE, BG, BE, LV, ES au exprimat scepticism cu privire la reuniunea SMET la nivel înalt, opinând că leadeship-ul trebuie în continuare asigurat de Consiliul Competitivitate, pe de altă parte, AT a salutat rolul crescut al SMET.

    BE, ES au reamintit, cu referire la monitorizare, modul eficient de funcționare al EU Pilot.

    AT a întrebat dacă, în ceea ce privește profesiile reglementate, COM se va concentra pe cele care înregistrează deficit de forță de muncă, cum ar fi sănătatea.

    HR a reiterat solicitarea pentru un nivel ridicat de ambiție în ceea ce privește restricțiile teritoriale de furnizare (Territorial Supply Constraints)

    COM a intervenit indicând că:

    • va monitoriza implementarea SMS și are disponibilitatea de a raporta cu regularitate;
    • SMBPA va fi inițiat doar dacă aplicarea instrumentelor existente eșuează;
    • SMET la nivel înalt are rolul de a elibera agenda Consiliului COMPET de subiecte care pot fi rezolvate fără implicarea miniștrilor;
    • rolul principal al “Sherpa” pentru piața unică este de a asigura asumarea politică a consolidării pieței unice și a eliminării barierelor în calea libertății de circulație;
    • importanța asumării politice comune a COM și SM, indicând intenția COM de a reacționa sectorial și specific pentru fiecare țară;
    • VPE Séjourné va transmite o scrisoare privind rolul și desemnarea ”Sherpa” la nivel înalt pentru piața unică.

    În cadrul punctelor AOB, COM a prezentat SSS, indicând că scopul acesteia este de a transforma Europa în cel mai bun spațiu pentru lansarea și creșterea companiilor de tehnologie, prin transformarea spațiului european într-unul concentrat spre antreprenoriat și inovare. Principalele provocări țin de:

    (i)   birocrație, povară administrativă și fragmentare;

    (ii)  accesul la infrastructură;

    (iii)  accesul la finanțare;

    (iv) accesul la piețe.

     

    Pilonii strategiei constau în:

    • reglementări propice pentru inovare (de ex. al 28-lea regim, European Business Wallet, reducerea poverii administrative în sectoare strategice, revizuirea Regulamentului privind standardizarea);
    • accesul mai facil la finanțare (de ex. simplificarea și extinderea European Innovation Council, crearea Scaleup Europe Fund, revizuirea Orientărilor privind concentrărilor economice, revizuirea definiției întreprinderii în dificultate);
    • accesul mai ușor la piață și extinderea (de ex. Lab to Unicorn initiative, măsuri de sprijinire a inovării în achizițiile publice);
    • susținerea păstrării talentului în Europa;
    • facilitarea accesului la infrastructură, rețele și servicii.