Oportunităţi de promovare a exporturilor româneşti în afara spaţiului comunitar, folosind instrumentele Uniunii Europene – prezentate de prof. univ. dr. ing Sorin DIMITRIU, Președintele CCIB, in ședința din 28 martie 2018 a Consiliului de Export al României, la care CCIB este invitat cu statut permanent.
În ședința din 28 martie 2018 a Consiliului de Export al României, la care CCIB este invitat cu statut permanent, Prof. Univ. Dr. ing Sorin DIMITRIU, Președintele CCIB, a prezentat lucrarea OPORTUNITĂŢI DE PROMOVARE A EXPORTURILOR ROMÂNEŞTI ÎN AFARA SPAŢIULUI COMUNITAR, FOLOSIND INSTRUMENTELE UNIUNII EUROPENE.
EU Gateway Business Avenues (BA)
Iniţiativă finanţată prin UE
• fondată şi administrată de Serviciul de Instrumente de Politică Externă a UE
Rolul:
• punte pentru firmele interesate să-şi promoveze exporturile şi să investească în Asia
Modalitatea:
• se organizează misiuni de afaceri cu durată de o săptămână în 3 țări: Japonia, Republica Coreea, R.P. Chineză la care se adaugă zona Asia de SudEst (Singapore, Malaezia, Vietnam, Indonezia, Filipine şi Thailanda), cele 9 state fiind considerate ”țintă”, în concepția UE.
Criterii de eligibilitate
• Companiile să facă parte din categoria IMM-urilor
• Să aibă cel puţin 5 ani de activitate
• Să aibă istoric financiar de cel puţin 3 ani
• Sunt admise companiile cu activitate în sectorul Cercetare-Dezvoltare
• Programul nu se adresează start-up-urilor şi nici firmelor de consultanţă comercială
Pentru a fi acceptate la program, firmele interesate trebuie să aibă:
• capital subscris integral sau majoritar de provenienţă UE;
• sediul central într-unul dintre statele membre UE;
• domeniul de activitate corespunzător tematicii misiunilor economice;
• cifră de afaceri solidă;
• personal suficient pentru abordarea pieţelor ţintă;
• trebuie să facă dovada a experienței în relaţiile de colaborare internaţională cu ţările vizate (sau cu state non-UE).
• Criterii specifice misiunilor în R.P. Chineză:
– preferabil să aibă o cifră de afaceri anuală de peste 10 milioane Euro (deși se pot califica și firme cu cifre de afaceri sub acest nivel);
– să aibă un personal suficient și calificat pentru a pătrunde pe această piață;
– să dovedească că au experiență în colaborarea comercială internațională în afara UE, preferabil deja în China sau în alte țări din Asia.
Servicii oferite de UE firmelor participante
Servicii strategice
• acordarea de asistenţă strategică în vederea pregătirii modului de prezentare, a promovării şi realizării de matchmaking, inclusiv training desfășurat la Bruxelles;
• servicii strategice opționale privind acordarea de asistență în probleme juridice, informații despre firmele de pe piața țintă, servicii de traducere.
Servicii organizatorice standard
• suport logistic pentru amenajarea spațiilor expoziționale;
• pregătirea și instalarea standurilor firmelor participante;
• asigurarea unui număr de întâlniri B2B cu firme din țara țintă;
• pregătirea catalogului misiunii economice;
• oferirea de materiale informative.
Servicii organizatorice opţionale
• servicii suplimentare de translație;
• traducerea și tipărirea broșurilor sau documentației de prezentare a firmelor participante;
• tipărirea de cărți de vizită.
Finanţarea din fonduri UE
• 100% cheltuieli de deplasare și cazare (o noapte) la Bruxelles la întâlnirea pregătitoare;
• 100% pentru construcţia pavilionului UE în care expun firmele selectate;
• 100% pentru realizarea catalogului firmelor participante;
• co-finanţare de până la 1.000 Euro a costurilor de cazare pentru un reprezentant al firmei în hotelul selectat de UE;
• co-finanțarea serviciilor opționale strategice și orgnizatorice în proporție de până la 80% fără a depăși 1000 Euro de firmă.
• Firmele participante suportă 100% costurile legate de transportul internaţional.
Selecția firmelor participante
Include următoarele etape:
• Transmiterea intenției de participare şi un minim de informații de bază despre firma/compania interesată, ) la adresa de mail: coaching.network@eu-gateway.eu sau accesând site-ul: www.eu-gateway.eu/Coaching Network;
• Verificarea preliminară a eligibilității, urmată de transmiterea unei aplicații (cereri) complete pentru misiunea solicitată în cadrul termenului limită anunțat (înscrierea la misiune se închide cu 3- 4 luni înaintea desfășurării acesteia, în prospectul fiecărei acțiuni precizându- se data);
• Evaluarea cererilor;
• Finalizarea și anunțarea rezultatelor selecției.
Programul cunoscut al misiunilor economice EU Gateway – Business Avenues în 2018 și 2019
1. Asia de Sud-Est
– Anul 2018
• “Organic Food and Beverage” (Produse alimentare și băuturi organice) în Singapore și Filipine în perioada 15 – 20 mai 2018. Apelul s-a închis la 26 ianuarie a.c.;
• “Information and Communication Technologies” (Tehnologii de informații și comunicare), în Singapore şi Thailanda, în perioada 25-30 iunie a.c. Apelul s-a închis la 9 martie a.c. ;
• Healthcare and Medical Technologies” (Tehnologii pentru îngrijirea sănătății și Medicină), în Filipine şi Singapore, în perioada 27-31 august 2018, termenul limită de înscriere: 11 mai 2018;
• „Green Energy Technologies” (Tehnologii pentru energie verde), în Singapore şi Indonezia, în perioada 29 octombrie – 2 noiembrie 2018, termenul limită de înscriere: 15 iunie 2018.
– Anul 2019
• „Enviroment and Water Technologies” (Tehnologii pentru mediu și apă), în Singapore şi Filipine, în perioada 18-22 martie 2019, perioada de înscriere fiind 18 iunie 2018 – 16 noiembrie 2018;
• “Organic Food and Beverage”, (Produse alimentare și băuturi organice) în Singapore şi Indonezia, în perioada 22-26 aprilie 2019, perioada de înscriere fiind 3 septembrie 2018 – 4 ianuarie 2019;
• “Information and Communication Technologies”, (Tehnologii de informații și comunicare), în Singapore şi Thailanda, în perioada 20-24 mai 2019, perioada de înscriere fiind 22 octombrie 2018 – 8 februarie 2019;
• „Healthcare and Medical Technologies”, (Tehnologii pentru îngrijirea
sănătății și Medicină) în Singapore și Vietnam, în perioada 30 iulie – 3 august 2019, perioada de înscriere fiind 28 noiembrie 2018 – 12 aprilie 2019;
• „Green Energy Technologies” (Tehnologii pentru energie verde), în Singapore şi Malaezia, în perioada 21-25 octombrie 2019, perioada de înscriere fiind 11 februarie 2019 – 31 mai 2019
2. Republica Coreea
– Anul 2018
• „Healthcare and Medical Technologies” (Tehnologii pentru îngrijirea sănătății și Medicină), Seoul, 12 – 16 martie a.c.;
• „Enviroment and Water Technologies” (Tehnologii pentru mediu și apă), Seoul, 10 – 14 septembrie 2018, termen limită de înscriere 25 mai 2018;
• “Organic Food and Beverage” (Produse alimentare și băuturi organice), Seoul, 26 – 30 noiembrie 2018, termen limită de înscriere 8 iunie 2018;
– Anul 2019
• „Green Energy Technologies” (Tehnologii pentru energie verde), Seoul, 21 – 25
ianuarie 2019 termen limită de înscriere 5 octombrie 2018.
3. Japonia
– Anul 2018
• „Enviroment and Water Technologies” (Tehnologii pentru mediu și apă), Tokyo, 21 – 25 mai 2018. Apelul s-a închis;
• ”Construction & Building Technologies” (Construcții și tehnologii de construcție), Tokyo, 18 – 22 noiembrie 2018, termen limită de înscriere 27 iulie 2018.
• Programul anului 2019 nu a fost încă anunțat.
4. R.P. Chineză
– Anul 2018
• ”Healthcare and Medical Technologies” (Tehnologii pentru îngrijirea sănătății și Medicină), Shanghai, 10 – 13 aprilie 2018;
• „Enviroment and Water Technologies” (Tehnologii pentru mediu și apă), Beijing și Tianjin, 5 – 8 iunie 2018.
Evaluare şi propuneri
• Participarea firmelor românești la asemenea misiuni economice organizate și finanțate de UE este benefică firmelor românești și recomandăm folosirea acestui instrument de promovare atât datorită sprijinului primit pentru penetrarea unor piețe cu dificultăți, în mare parte datorate barierelor culturale și chiar comerciale, dar mai ales pentru experiența acumulată în colaborarea cu instituțiile UE și cu ceilalți participanți străini la misiune. România ca stat membru, care contribuie financiar la bugetul UE, are tot dreptul să beneficieze de programele de promovare finanțate de UE. Din documentarea efectuată s-au identificat doar 3 firme românești participante la misiunile din 2017 în zona Asia;
• Unele misiuni sunt ocazionate de participarea acesteia la o manifestare expozițională din țara vizitată. Misiunea UE organizează un stand propiu pentru evenimentul respectiv, în timp ce pot exista simultan și pavilioane naționale ale unor state membre UE.
• Se semnalează tendința și strategia UE de consolidare a imaginii unitare inclusiv prin realizarea unui Pavilion unic al UE. Un prim exemplu a fost la o misiune economică UE cu prilejul unui târg internațional din Japonia, în noiembrie 2017, când pe o suprafață comună au expus atât firmele participante la misiune cât și cele din cadrul pavilioanelor naționale ale Austriei și Franței.
• Dorim să apreciem pozitiv și să mulțumim pe această cale BPCE Singapore și BPCE Seoul pentru activitatea de informare a mediului de afaceri românesc cu privire la misiunile UE din programul EU Gateway – Business Avenues, din zonele pe care le acoperă, atât prin adres directe la patronate, asociații și camere de comerț, cât și prin postarea pe portaluldecomert.ro
• Uniunea Europeană organizează și alte evenimente pentru promovarea exportului în spațiul extracomunitar. Un astfel de eveniment a fost anunțat de BPCE Riad, Arabia Saudită cu ocazia vizitei în această țară a comisarului european pentru agricultură și dezvoltare rurală, Phil Hohan, însoțit de o delegație de 57 companii europene. Cu acel prilej a fost lansat și un studiu de piață finanțat de UE privind piața băuturilor și produselor alimentare în Arabia Saudită, document transmis patronatelor, asociațiilor de profil din țară precum și sistemului cameral.
• Ne exprimăm speranța că și alte BPCE-uri, precum și reprezentanții MMACA de la Bruxelles vor urma exemplele de mai sus.
Pentru eventuale detalii și informații suplimentare poate fi contactat:
Mircea TOADER
Consilier pentru relatii internationale al Presedintelui CCIB,
Coordonator al Centrului Consultanta Afaceri si Relatii Internationale
Tel.: 0725 167 894 sau 0723 144 663; mail:mircea.toader@ccib.ro