STATUTUL
Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului București (CCIB)
CAPITOLUL I
DISPOZIȚII GENERALE
Art.1. Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului București (CCIB), denumită în
continuare CAMERA, este organizaţie autonomă, neguvernamentală, apolitică, fara scop
patrimonial, de utilitate publică, cu personalitate juridică, creata în scopul de a reprezenta,
apara şi sustine intereselor membrilor săi şi ale comunitatii de afaceri din Municipiul
București, în raport cu autorităţile publice şi cu organismele din ţară şi din străinătate, pentru
dezvoltarea comerţului, industriei, agriculturii, serviciilor, turismului si altele, corespunzător
cerinţelor economiei de piaţă.
Art. 2. CAMERA este organizată şi funcţionează în baza Legii nr. 335 din 03 decembrie
2007, privind Camerele de Comerţ din România, cu modificările şi completările ulterioare, a
dispoziţiilor statutului-cadru al Camerelor de Comerţ Judeţene, precum şi a prezentului
Statut.
2.1. CAMERA este continuatoarea de drept a Camerei de Comerţ București, înfiinţată în
anul 1868 şi este rezultanta absorbţiei dintre organizaţia înfiinţată în baza H.G. 709/2005,
care a aprobat absorbţia în calitate de absorbant în A.G. din 03.07.2008 şi organizaţia
înfiinţată în baza Legii 335/2007 care a aprobat absorbţia în calitate de absorbit în A.G. din
18.07.2008.
2.2. CAMERA are sediul în București, Str. Ion Ghica nr.4, sector 3.
Art. 3. CAMERA poate constitui sucursale, birouri sau sedii secundare în strainatate, numite
reprezentante, în funcţie de necesităţile comunităţii de afaceri.
CAPITOLUL II
ATRIBUŢIILE CAMEREI
Art. 4. CAMERA are următoarele atribuţii:
4.1 reprezinta si apara interesele comunitatii de afaceri in raport cu autoritatile romane si
cu organizatii similare din strainatate; sustine si promoveaza interesele membrilor sai in fata
organelor administratiei publice centrale si locale activități ale organizatiilor economice si
patronale;
4.2. sprijină membrii săi în relaţiile economice cu reprezentanţele oficiale ale altor state,
consulatele şi organismele din străinătate, similare CCIB;
4.3. sprijină autorităţile administraţiei publice locale în scopul dezvoltării economico-
sociale a zonei, inclusiv prin parteneriat public – privat;
4.4. prezintă propuneri instituţiilor abilitate privind promovarea de proiecte de acte
normative, în domeniul de activitate, pe care le transmite, la cerere sau din proprie initiativă,
prin consultarea membrilor. Se asociază cu organisme din ţară şi străinătate în scopul
reprezentării membrilor lor;
4.5. încheie protocoale cu autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum şi
cu structurile regionale, în vederea realizării scopului pentru care a fost infiinţată şi a
realizării acţiunilor pe care le iniţiază, în folosul dezvoltării economice a zonei;
4.6.
a) iniţiază, sprijina şi realizeaza proiecte şi programe de promovare, cercetare, dezvoltare
şi inovare, pentru îmbunătăţirea comerţului, industriei, serviciilor, turismului şi altele, în
colaborare cu organisme similare din ţară şi străinătate;
b) desfasoara activităţi de formare profesională;
c) desfasoara activitati de formare continua si dezvoltare profesionala a personalului
didactic si didactic auxiliar sau a personalului de conducere, de indrumare si de control din
invatamantul preuniversitar.
4.7. promovează în rândul membrilor săi şi al altor operatori economici, regulile şi
practicile Uniunii Europene şi ale organismelor internaţionale, prin simpozioane, conferinţe,
seminarii şi alte manifestări similare;
4.8. desfăşoară, inclusiv prin centre de asistenţă pentru întreprinderile mici şi mijlocii,
constituite în Municipiul București, activităţi de informare, documentare, consultanţă şi
asistenţă de afaceri, colaborând în acest sens cu institutii abilitate la nivel central si local, cu
notarii publici şi barourile locale, cu alte persoane fizice şi persoane juridice specializate şi
autorizate;
4.9. organizează şi administrează târguri, expoziţii, saloane, forumuri de afaceri, acţiuni
de parteneriat economic în ţară şi în străinătate, în locaţii proprii, concesionate sau închiriate;
4.10. organizează, anual, manifestările “Topul firmelor” din Municipiul București şi
“Topul firmelor” din sectoare, alte topuri si clasamente, pe bază de criterii strict determinate,
recompensând moral eforturile operatorilor economici, stimulând competiţia;
4.11. colaborează cu institutii specializate la elaborarea de rapoarte, publicaţii şi diverse
alte lucrări privind evoluţia şi starea comerţului, serviciilor şi industriei din București;
întocmeşte studii, furnizează informaţii şi acordă consultaţii de afaceri privind comerţul,
industria, serviciile, turismul si altele, în Municipiul București, precum şi cu privire la firme,
licitaţii internaţionale, oportunităţi de afaceri;
4.12. desfăşoară activităţi de formare, specializare, perfecţionare, benchmarking,
certificări de competențe şi reorientare profesională pentru salariații membrilor săi şi altor
operatori economici.
De asemenea:
a) organizează singură, sau în colaborare cu alte instituţii, în condiţiile legii, instituţii de
învăţământ preuniversitare, cum ar fi: scoli comerciale, scoli industriale si de meserii;
b) organizează cursuri de perfectionare în domeniile comercial şi industrial,
c) creeaza burse de studii si practica comerciala si industriala si acorda, din fonduri
proprii sau atrase, premii de performanta;
4.13. constituie şi valorifică, în interesul îmbunătăţirii climatului de afaceri, baze de date
despre operatorii economici, proprii şi prelucrate, pe baza comunicărilor primite, în baza unor
Protocoale de cooperare, de la instituţii şi autorităţi publice, de la alte persoane juridice;
4.14. avizeaza existenta cazurilor de forta majora, eliberează certificatul de caz fortuit si
influenta acestora asupra executarii obligatiilor comerciantilor;
4.15. elibereaza, la cerere, cu respectarea normelor legale in vigoare si a competentelor
stabilite pentru alte institutii, certificate de origine a marfurilor, certificate privind uzantele
comerciale, firmele inscrise, adnotarile si modificarile in situatia juridica a firmelor, precum
si certificate ce atesta existenta unor incidente comerciale;
4.15.1. avizeaza modelele de formulare de facturi, procuri si alte documente pentru
comertul international;
4.15.2. certifica, la cerere, existenta si obiectul de activitate al comerciantilor,
precum si semnaturile persoanelor care ii reprezinta in mod valabil;
4.16. ţine evidenţa protestelor de neplată a cambiilor şi biletelor la ordin comunicate de
instanţele judecătoreşti şi notarii publici, în condiţiile legii;
4.17. realizeaza activitati de elaborare de programe informatice si reproducere pe suport
magnetic.
4.18. redacteaza si publica buletinul CAMEREI, efectuează activităţi de comunicare,
editează publicaţii periodice cu caracter economic şi comercial, lucrări neperiodice de
informare economică, prospecte, cataloage, anuare, pliante etc. cu caracter tehnic, comercial
şi publicitar;
4.19. prestează servicii specifice, la cererea camerelor de comerţ şi industrie, a firmelor şi
a altor organizaţii din ţară şi străinătate, pe bază de reciprocitate sau contra plată, dupa caz.
4.20. desfăşoară activităţi de asistenţă şi consultanţă pentru comercianţi, pe cheltuiala
acestora, constituie servicii de asistenţă pentru înregistrarea în registrul comerţului
desfăşurând următoarele activităţi, după cum urmează:
4.20.1. îndrumarea prealabilă privind formalităţile legale pentru constituirea şi
modificarea actelor constitutive ale firmelor şi a persoanelor autorizate;
4.20.2. obţinerea rezervării denumirii firmei;
4.20.3. îndrumarea pentru completarea corectă a cererii de înregistrare şi a
formularelor tipizate specifice activităţii Registrului Comerţului;
4.20.4. tehnoredactarea cererii de înregistrare;
4.20.5. proiectarea şi execuţia siglei şi a emblemei pentru firme şi persoane
autorizate;
4.20.6. redactarea declaraţiei pe propria răspundere a fondatorilor, a
administratorilor, împuterniciţilor sucursalelor şi a cenzorilor că îndeplinesc condiţiile
prevăzute de lege;
4.20.7. redactarea actului constitutiv al persoanelor juridice supuse obligaţiei de
înregistrare în Registrul Comerţului, şi a actului adiţional al persoanelor juridice supuse
obligaţiei de înregistrare în Registrul Comerţului;
4.20.8. pregătirea documentaţiei în vederea înregistrării în Registrul Comerţului;
4.20.9. tehnoredactarea contractului doveditor al sediului social;
4.20.10. obţinerea datei certe pentru documentaţia supusă înregistrării;
4.20.11. prestarea de servicii de consultanţă în vederea obţinerii avizelor /
autorizaţiilor de funcţionare;
4.20.12. Se abrogă.
4.20.13. depunerea bilanţului contabil al comercianţilor la unităţile teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice
4.20.14. depunerea la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerţului de pe
lângă tribunal a cererii de înregistrare şi a documentelor însotitoare în vederea înregistrării în
registul comerţului;
4.21. organizează şi facilitează contacte de afaceri şi misiuni economice în ţară şi
străinatate; sprijină operatorii economici in obţinerea vizelor de calatorie pentru paşapoarte
de la ambasadele de pe teritoriul României;
4.21.1. înfiinţează, singură sau cu parteneri din domeniul public şi / privat, entităţi cu
sau fară personalitate juridică, în vederea realizării atribuţiilor sale;
4.22. sprijină activitatea de promovare, publicitate şi reclamă comercială pentru operatorii
economici;
4.23. administrează și valorifică patrimoniul propriu, în vederea obținerii de venituri;
4.24. elaboreaza procedurile de lucru privind activitatea proprie;
4.25. realizeaza si administreaza infrastructura de afaceri de interes teritorial, in nume
propriu sau prin colaborare: parcuri industrial-stiintifice si tehnologice, incubatoare de
afaceri, centre de transfer si informare tehnologica, centre de afaceri, centre comerciale,
complexe expozitionele, piete virtuale, etc;
4.26. sprijina comerciantii in vederea implementarii sistemelor de management si a altor
reglementari privind buna functionare a activitatii acestora;
4.27. organizeaza activitatea de solutionare a litigiilor prin mediere si arbitraj în condiţiile
prevăzute de Codul de procedură civilă, de legile speciale în domeniu şi de convenţiile
internaţionale la care România este parte;
Activitatea Curţii de arbitraj de pe lângă Camera de Comert si Industrie a municipiului
București se desfăşoară conform prevederilor Codului de procedură civilă, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare şi ale Regulilor de procedură arbitrală aprobate
conform legii si prezentului Statut.
4.28. participă in nume propriu sau cu mandat din partea Camerei Nationale la şedinţele
comisiilor, consiliilor şi comitetelor de lucru sau de specialitate înfiinţate pe lângă
autorităţile/ organismele publice, judeţene şi locale, precum şi pe lângă structurile regionale,
şi informează membrii;
4.29. colaborează cu instituţiile statului, cu parteneri din domeniul public şi/sau privat din
ţară şi străinătate în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale;
4.30. elaborează studii privind evoluţia economică a municipiului București, prin mijloace
proprii, în colaborare, după caz, cu alţi parteneri din domeniul public şi/sau privat;
4.31. pune la dispoziţia autorităţilor publice, Guvernului şi autoritatilor comunitare de la
nivelul Uniunii Europene, din iniţiativă proprie sau la cererea acestora, informaţii şi opinii
motivate asupra aspectelor ce privesc interesele generale ale economiei sau ale membrilor săi;
4.32. elaborează anual un raport privind starea economiei municipiului București;
4.33. sprijină şi desfăşoară activităţi de cercetare–dezvoltare, în interesul comunităţii de
afaceri;
4.34. organizează târguri, expoziţii, saloane, forumuri de afaceri, acţiuni de parteneriat
economic în tară şi în străinătate şi sprijină participarea comercianţilor la târguri şi expoziţii
în străinătate;
4.35. desfăşoară activităţi de informare şi documentare în interesul membrilor săi şi al
comunității de afaceri a municipiului București;
4.36. poate ţine evidenţa proprie a situaţiei firmelor comerciale şi a emblemelor
comerciale la nivel judeţean;
4.37. poate ţine registrul pentru Municipiul București al administratorilor comercianţilor;
4.38. realizează baze de date cuprinzând toate informaţiile utile comercianţilor în
exercitarea activităţii lor, desfăşoară activităţi de informare, documentare şi consultanţă în
afaceri;
4.39. poate sa întocmeasca o evidenţă proprie a comercianţilor, sub denumirea de
Catalogul Firmelor pentru municipiul București;
4.40. participă cu informaţiile proprii la formarea şi actualizarea sistemului naţional de
informaţii de afaceri;
4.41. promovează, în comunitatea de afaceri, standardele comerciale şi industriale ale
Uniunii Europene;
4.42. reprezintă interesele comunității de afaceri din municipiul București in fața
organismelor decizionale ale Uniunii Europene;
4.43. îndeplineşte orice alte atribuţii rezultând din activitatea sa de cameră judeteana si din
legislatia in vigoare.
4.44. Atribuţiile Camerei pot fi realizate direct sau prin entităţile cu sau fără personalitate
juridică create în acest sens.
CAPITOLUL III
MEMBRII CAMEREI
Art. 5. CAMERA are şi poate primi în componenţă: membri individuali, membri colectivi şi
membri onorifici, sub conditia adeziunii la prezentul Statut.
5.1. Membrii individuali pot fi operatori economici, persoane fizice autorizate, asociaţii
familiale care efectuează în mod obişnuit acte de comerţ, persoane juridice cu activităţi
economice în comerţ, industrie, servicii, turism, etc. (societăţi şi companii naţionale, regii
autonome, societăţi comerciale cu capital privat, de stat sau mixt), inclusiv profesiile liberale,
înregistraţi la registrul comertului din municipiul București, indiferent de activitate;
5.2. Membrii colectivi pot fi: filiale ale camerelor de comert bilaterale, asociatii
profesionale locale, organizatii patronale existente in municipiul București sau filialelele,
sucursalele ori reprezentantele acestora care au sediul în municipiul București, cu sau fara
personalitate juridică, dar având autorizație locală de funcționare.
5.3. Membrii onorifici pot fi: cadre didactice, oameni de ştiinţă, specialişti în economie şi
legislaţie comercială, personalităţi ale vieţii publice din București şi alţi asemenea, oameni de
afaceri, specialişti şi personalităţi de înaltă formaţie profesională. Membrii onorifici ai
CAMEREI nu au obligaţia achitării cotizaţiei şi a taxei de înscriere, votul acestora fiind
consultativ.
Art. 6. Calitatea de membru al CAMEREI, pentru toate categoriile de membri, se dobândește
la cerere si se aprobă de Colegiul de Conducere al CAMEREI, la propunerea Președintelui
CAMEREI. Decizia Colegiului de Conducere privind aprobarea sau respingerea cererii de
înscriere ca membru al CAMEREI poate fi contestată la AGM.
Prin exceptie de la art 5.1., pot fi membri ai CCIB și operatorii economici care nu au sediul în
municipiul București, sub condiția ca aceștia să fie membri ai camerei județene de la sediul
acestora.
Persoana juridică exercită calitatea de membru al CAMEREI prin persoana fizică care o
reprezintă în mod legal sau printr-o altă persoană împuternicită în acest scop potrivit legii.
Art. 7. Nu pot fi membri ai CAMEREI: minorii, interzisii, cei pusi sub control judiciar, cei
care au suferit o condamnare definitivă pentru fapte cu caracter comercial şi oricare persoană
care nu respectă dispoziţiile Legii 335/2007 completată și modificată, a Statutului-Cadru şi a
prezentului Statut.
Art. 8. Membrii CAMEREI au dreptul :
8.1. să participe la alegeri în secţiunile existente pentru a fi desemnaţi ca membri ai
adunării generale a reprezentanţilor, in conditiile art. 8.3, 8.4;
8.2. să participe la Adunările Generale ale CAMEREI in conditiile legii, să pună în
discuţie şi să ia parte la dezbaterea problemelor care interesează comerţul, industria, serviciile
ş.a., precum şi bunul mers al CAMEREI ;
8.3. să aleaga şi să-şi exprime votul deliberativ, dacă au calitatea de membru de minim 2
ani şi au achitat cotizaţia anuală;
8.4. să candideze şi să fie aleşi în organele de conducere ale CCIB dacă au o vechime
neîntreruptă de minim trei ani şi au achitat cotizaţia anuală;
8.4.1. membrii CCIB cu o vechime de minim un an, pot deveni, invitaţi speciali la
şedintele Colegiului de Conducere, la propunerea Președintelui CCIB;
8.5. să beneficieze, în condiţiile legii şi ale statutului, de serviciile oferite de CAMERĂ;
8.6. să sesiseze CAMERA despre problemele care privesc interesele generale ale
comercianţilor, în vederea sprijinirii, apărării şi promovării acestor interese in faţa
autorităţilor şi a forurilor competente;
8.7. să participe la cursurile, seminariile, conferinţele şi celelalte acţiuni organizate de
CAMERĂ pentru formarea şi perfecţionarea profesională a membrilor săi;
8.8. să participe, prin asociere sau subscriptie, la societăţile infiinţate de CAMERA, având
ca scop prestarea de servicii în interesul membrilor CAMEREI;
8.9. să sesizeze adunarea generală sau colegiul de conducere cu privire la eventualele
nereguli în funcţionarea CAMEREI;
8.10. să facă propuneri organelor de conducere în ceea ce priveste îmbunatăţirea activităţii
CCIB.
Art. 9. Membrii CAMEREI au următoarele obligaţii:
9.1. să respecte Legea Camerelor de Comerţ din România nr. 335/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, prevederile prezentului Statut, precum şi hotărârile organelor de
conducere ale CAMEREI şi să acţioneze pentru îndeplinirea scopului CAMEREI;
9.2. să plătească cotizaţia anuala, în condiţiile şi la nivelurile stabilite de Adunarea
Generală a Membrilor CAMEREI;
9.3. să contribuie la îndeplinirea obiectivelor CAMEREI;
9.4. să furnizeze informațiile și documentele stabilite prin lege sau solicitate de către
CAMERA, pentru îndeplinirea atribuțiilor acesteia;
9.5. să-și desfasoare activitatea cu respectarea legii și a uzanțelor comerciale;
9.6. să respecte Codul Principiilor de Conduită și Etică în Afaceri al membrilor
CAMEREI;
9.7. să evite orice acte de concurenţă neloială.
9.8. să comunice CCIB orice schimbare a sediului și a datelor de corespondență.
9.9. să se implice activ în grupurile de lucru constituite și inițiate la nivelul CAMEREI;
Art. 10. Membrii CAMEREI pierd această calitate, după caz, prin:
10.1. renunţarea, din proprie iniţiativă, la calitatea de membru;
10.2. încetarea existenţei persoanei juridice sau decesul persoanei fizice;
10.3. retragerea calităţii, în cazurile în care:
10.3.1. nu plătesc cotizaţia anuală până cel mai târziu la sfârşitul anului în curs;
10.3.2. încalcă grav sau repetat îndatoririle care îi incumbă în baza prezentului
Statut;
10.3.3. devin nedemni ca efect al unei condamnări penale sau prin declararea stării
de insolvență;
10.3.4. desfăşoară, direct sau indirect, acţiuni care contravin statutului CAMEREI,
,hotărârilor organelor statutare, intereselor CAMEREI şi a membrilor săi, inclusiv acţiuni
care sunt de natură să aducă atingeri prestigiului CAMEREI.
10.3.5. nu respectă normele si principiile cuprinse în Codul de Conduita și Etică
Profesională al CCIB.
Pierderea calităţii de membru se decide sau se constată, după caz, de catre Colegiul de
Conducere la propunerea Președintelui. Decizia Colegiului de Conducere se comunica în
scris, la adresa de corespondență fizică sau electronică furnizată CCIB de catre membrul
respectiv, și poate fi contestată la AGM, a cărei hotarare este definitivă. Publicarea pe site
ccib.ro se va face doar în situația în care adresa electronică furnizată nu este validă.
Contestația nu suspendă executarea deciziei Colegiului și este supusă dezbaterii în
următoarea Adunare Generală.
Membrii care au pierdut aceasta calitate o pot redobandi cu aprobarea Adunarii
Generale, luata la un interval de cel putin 2 ani de la pierderea calitatii.
10.3.6. Suspendarea calităţii de membru.
În perioada în care membrul CCIB îşi suspendă activitatea pe un termen limitat,
acestuia i se suspendă calitatea de membru în perioada respectivă.
Pe perioada suspendării, membrul CCIB îşi pierde drepturile prevăzute de prezentul
Statut şi sunt scutite de la plata cotizaţiei.
Art. 11. Prin hotărârea membrilor Colegiului de Conducere, membrii se pot organiza în
secţiuni, pe domenii economice: comerţ, industrie, turism, servicii, membri colectivi şi
cercetare-dezvoltare-inovare. Colegiul de Conducere aprobă înfiinţarea şi a altor secţiuni.
Fiecare membru face parte din una dintre aceste secţiuni, pe bază de opţiune, ţinând seama de
obiectul principal de activitate sau de interesele activităţii sale.
Excepție fac asociațiile profesionale, organizaţiile patronale, precum şi alte asemenea
categorii care sunt constituite în Secţiunea Membri Colectivi.
Fiecare secţiune se înfiinţează şi adoptă propriul său regulament de organizare şi
funcţionare ce este supus aprobării Colegiului de Conducere al CAMEREI.
Organele de conducere ale secţiunii sunt: Adunarea Generală, formată din totalitatea
membrilor secţiunii, Biroul şi Președintele secţiunii. Membrii sectiunilor se pot organiza în
comitete de lucru.
Președintele sectiunii poate fi demis de către Președintele CAMEREI pentru lipsa de
activitate.
La nivelul Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului București pot fi organizate
Grupuri de lucru permanente pe probleme esenţiale de activitate ale CAMEREI. Din
componența Grupurilor de lucru poate face parte orice membru al Camerei, indiferent de
Secțiune, precum și alte entități interesate.
CAPITOLUL IV
ORGANELE DE CONDUCERE ALE CAMEREI
Art. 12. CAMERA are următoarele organe de conducere:
12.1. Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI sau după caz, Adunarea Generala a
Reprezentanţilor Secţiunilor, denumită în continuare AGM sau, după caz, AGR, care se
întruneşte în şedinţe şi adoptă hotărâri;
12.2. Organe de conducere alese:
Colegiul de Conducere al CAMEREI, care se întruneşte în sesiuni şi adopta decizii;
Biroul de Conducere format din Președinte şi vicepreşedinţi, care se întruneşte din dispoziţia
Preşedintelui și adoptă rezolutii;
Președintele CAMEREI, care emite dispoziţii; dispozițiile emise de Președinte se extind ca
autoritate inclusiv asupra Directorului executiv care are rolul de a-i înlesni Președintelui
conducerea activităţii curente.
12.3. Organul de conducere executiv al CAMEREI este Directorul executiv;
12.4. CAMERA este organizată şi funcţionează pe baza organigramei proprii, conform
unor repere unitare specifice Sistemului Cameral din România
12.5. Competentele, atribuţiile şi răspunderile organelor de conducere ale CAMEREI se
stabilesc pe baza prezentului statut în conformitate cu prevederile Statutului – Cadru al
Camerelor judeţene adoptat de Adunarea Generala a membrilor Camerei de Comerţ şi
Industrie a României din data de 27 decembrie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare şi în limitele prevăzute în Legea Camerelor de Comerţ din România.
12.6. Camera este organizata pe secţiuni în condițiile art.11.
A. Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI sau, după caz,
Adunarea Generala a Reprezentanţilor Secţiunilor
Art. 13. Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI (AGM), sau, după caz, Adunarea
Generală a Reprezentanţilor (AGR), este organul suprem de conducere al CAMEREI şi se
compune din totalitatea membrilor prevazuți la art. 5 din prezentul statut sau din totalitatea
reprezentanților secţiunilor.
Art. 14. AGM sau, după caz, AGR se întruneşte în sesiune ordinară o data pe an, de regulă în
primul semestru al anului, iar în sesiune extraordinară, ori de câte ori trebuie rezolvate
chestiuni importante care intră în competenţa sa şi nu suferă amânare, în conditiile art. 16.
Art. 15. AGM sau, dupa caz, AGR ordinară se convoacă de Preşedintele CAMEREI sau de
către 2/3 din membrii Colegiului de Conducere, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată
pentru şedinţa respectivă, prin scrisoare, fax şi/sau e-mail şi va cuprinde locul, data, ora şi
ordinea de zi. Odată cu convocarea, se comunică membrilor ordinea de zi preliminară, cu
arătarea explicită a tuturor chestiunilor care vor face obiectul dezbaterii Adunării. Când în
ordinea de zi figurează propuneri pentru aprobarea sau modificarea statutului CAMEREI,
acestea se vor afisa pe pagina web a CAMEREI, precizându-se acest fapt în convocare.
O dată cu convocarea se mai comunică pe cale electronică materialele ce vor fi supuse
dezbaterii sau, cel puţin, o sinteză a lor. În acest din urmă caz, materialele in extenso sunt
ţinute la dispoziţia membrilor, la sediul CAMEREI.
Art. 16. La cererea Președintelui CAMEREI sau a 1/3 din numărul membrilor săi, sau a 2/3
din membrii Colegiului de Conducere sau a Comisiei de Cenzori/ auditorului financiar se
poate convoca Adunarea Generală în sesiune extraordinară, cu cel puţin 5 zile înainte de data
fixată pentru şedinţa respectivă.
În toate cazurile Convocatorul este semnat, pentru conformitate, şi de Preşedinte.
Art. 17. Membrii individuali şi colectivi ai CAMEREI care îndeplinesc condiţiile prevăzute
la art.8 punctul 8.3, şi la art.9 punctul 9.2 pot participa la AGM, după caz, prin reprezentanţi,
desemnaţi pe secţiuni, în numărul stabilit de Colegiul de conducere al CAMEREI.
AGM sau, după caz, AGR este valabil constituită dacă sunt prezenţi cel puţin
jumătate plus unul din numărul total al membrilor individuali, colectivi şi onorifici sau, după
caz, ai reprezentanţilor membrilor individuali, colectivi şi onorifici ai CAMEREI.
Dacă la prima convocare nu se întruneşte cvorumul statutar, potrivit prevederilor de
mai sus, se va face o nouă convocare. Termenul noii convocării este de 7 zile pentru
Adunarea Generală ordinară şi de 3 zile pentru Adunarea Generală extraordinară. În
înştiinţarea pentru prima Adunare generală vor fi comunicate data, ora şi locul în care se ţine
a doua Adunare generală, pentru cazul în care prima Adunare generală nu poate avea loc.
La a doua convocare, AGM sau, după caz, AGR, este legal constituită indiferent de
numărul participanţilor.
Art. 18. AGM sau, după caz, AGR este condusă de Președintele în funcţie al CAMEREI sau
de un membru al Colegiului de Conducere desemnat de acesta şi se desfăşoară conform
uzanţelor.
Înainte de deschiderea sesiunii Adunării Generale a Membrilor CAMEREI sau, dupa
caz, AGR, se verifică numărul membrilor prezenţi sau, după caz, a reprezentanţilor prezenţi,
după lista nominală, raportându-se Adunării Generale rezultatul verificării.
Secretariatul AGM sau, după caz, AGR, desemnat de Președinte, prezintă Adunării
Generale situaţia prezenţei.
Art. 19. Se abrogă.
Art. 20. Hotărârile AGM sau, după caz, AGR se iau cu votul a cel puţin jumătate plus unu
din numărul membrilor/reprezentanţilor prezenţi, cu excepţia revocării Președintelui și
dizolvării Colegiului, pentru care se cere o majoritate de cel puţin două treimi din numărul
membrilor sau, după caz, a reprezentanţilor.
Art. 21. Procedura de vot în AGM sau, după caz AGR, urmează să respecte condiţia votului
majoritar al membrilor sau reprezentanţilor prezenţi, cu vot secret când se referă la alegerea
de persoane şi cu vot deschis în celelalte cazuri.
În caz de egalitate de voturi prevalează votul Președintelui CAMEREI.
Dezbaterile şi hotărârile Adunării Generale sunt consemnate în proces-verbal semnat
de Preşedintele CAMEREI şi de secretariatul de şedinţă.
Art. 22. AGM sau, după caz AGR, are următoarele atribuţii:
22.1. dezbate probleme de interes general şi actual privind evoluţia comerţului,
industriei, serviciilor şi a altor activităţi din Municipiul București, adoptă rezoluţii şi hotărâri
care reflectă poziţia membrilor CAMEREI în problemele dezbătute şi cuprind concluziile şi
propunerile de măsuri corespunzătoare;
22.2. dezbate, aprobă sau repinge Raportul de activitate al Colegiului de Conducere al
CAMEREI şi Raportul de verificare al Comisiei de Cenzori sau al Firmei de Audit Financiar
privind activitatea desfăşurată între sesiunile Adunării Generale şi dă descărcare de gestiune;
22.3. aprobă execuţia şi bugetul anual al CAMEREI;
22.4. stabileşte obiectivele generale ale activităţilor CAMEREI pe perioada până la
următoarea Adunare Generală sau pe perioade mai lungi;
22.5. alege, prin vot secret, o dată la patru ani, Colegiul de Conducere al CAMEREI;
22.6. alege, prin vot secret, o data la patru ani, Președintele CAMEREI, dintre toţi
membrii Colegiului de Conducere;
22.7. alege, prin vot secret, o dată la patru ani, Comisia de Cenzori sau Firma de Audit
Financiar, ori de cate ori este nevoie.
22.8. revoca cenzorii sau dispune încetarea contractelor cu Firma de Audit Financiar cu
majoritatea absolută a membrilor/ reprezentanţilor prezenţi.
22.9. aprobă şi modifică Statutul;
22.10. stabileşte nivelul tarifului de înscriere şi nivelul cotizaţiilor membrilor, precum şi
modul lor de percepere;
22.11. stabileşte indemnizaţiile Președintelui, vicepreşedintilor, membrilor şi
secretariatului Colegiului de Conducere pentru participarea la activitatea Colegiului de
Conducere;
22.12. Se abrogă.
22.13. aprobă Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al CAMEREI;
22.14. dispune dizolvarea Colegiului de Conducere în urmatoarele cazuri:
22.14.1. când se descompletează la mai puţin de jumătate plus unu din numărul
membrilor aleşi;
22.14.2. pentru gestiune frauduloasă, care se va constata pe baza unui raport întocmit
de Comisia de Cenzori sau de Firma de Audit Financiar sau în urma rezultatului definitiv al
unei acţiuni de control, al organelor autorizate legal.
Dizolvarea Colegiului de Conducere se face prin hotarare a Adunării Generale
Extraordinare, convocată în mod excepțional, în condițiile art. 20, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 335/03 decembrie 2007, la cererea Comisiei de cenzori sau a Firmei de
Audit Financiar, întemeiată pe o anchetă prealabilă, la care au luat parte toate parțile.
În caz de dizolvare a Colegiului de Conducere, AGM sau, după caz, Adunarea
Generală a Reprezentanţilor, va constitui un Colegiu interimar alcătuit din 7 membri, ales
dintre membrii AGM sau, după caz, Adunării Generale a Reprezentanţilor, şi un Președinte
interimar ales dintre membrii Colegiului de Conducere interimar și se va fixa data noilor
alegeri.
Colegiul de Conducere interimar va avea aceleași drepturi și obligații ca și Colegiul
de Conducere ales de către Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI.
AGM sau, după caz, Adunarea Generală a Reprezentanţilor, va alege Colegiul de
Conducere şi Președintele în termen de două luni de la dizolvare.
În situaţia dizolvării pentru gestiune frauduloasă, Comisia de Cenzori sau Firma de
Audit Financiar va stabili şi cuantumul daunelor şi persoanele de la care se recuperează.
22.15. deliberează şi hotărăşte în privinţa oricăror alte chestiuni care pot intra în
competenţa sa.
Art. 23. Adunările Generale pe Secţiuni (AGS) se convoacă, anual, de către preşedinţii
secţiunilor, în sesiune ordinară. Modul de organizare este similar Adunării Generale a
Membrilor (AGM). La cererea motivată a Președintelui CCIB, susţinută în scris de cel puţin
trei reprezentanţi ai conducerilor secţiunilor, se poate convoca Adunarea Generală
extraordinară a secţiunii.
Adunările Generale pe Secţiuni aleg preşedinţii secţiunilor şi birourile secţiunilor o
dată la 4 ani. Preşedinţii de secţiuni sunt asimilaţi ca nivel de reprezentare în afara
CAMEREI, cu vicepreşedinţii acesteia.
Anual, aceste adunări îşi aleg reprezentanţii în AGR.
Art. 24. Adunările Generale pe Secţiuni dezbat şi aprobă:
24.1. Rapoartele de activitate ale Secţiunilor şi, după caz, Raportul general de activitate
al CAMEREI;
24.2. Direcţiile de activitate viitoare şi obiectivele strategice ale secţiunilor şi, după caz,
ale CAMEREI.
B. COLEGIUL DE CONDUCERE
Art. 25. Colegiul de Conducere al CAMEREI este compus dintr-un număr impar de
persoane, minim 7 – maxim 25 membri şi este ales, prin vot secret, de Adunarea Generală a
Membrilor CAMEREI, pe o perioadă de 4 ani pentru fiecare mandat.
Mandatul membrilor Colegiului de Conducere se poate reînnoi.
În componenţa Colegiului intră membri individuali, colectivi şi onorifici ai
CAMEREI, aleşi de Adunarea Generală.
Membrii individuali şi colectivi, persoane juridice, sunt reprezentaţi în Colegiul de
Conducere prin persoanele fizice care le reprezintă legal şi angajează membrul propus.
Președintele CAMEREI este membru de drept, pentru încă un mandat, în Colegiul ce
va fi ales după încetarea mandatului de Preşedinte, dacă a îndeplinit funcţia pe durata
întregului mandat de 4 ani.
Art. 26. Președintele, vicepreşedinţii şi membrii colegiului de conducere nu pot fi salariaţi ai
CAMEREI. Ei pot primi indemnizaţie pentru participarea la activitatea Colegiului de
Conducere. Nivelul indemnizaţiei va fi stabilit prin hotarare a Adunarii Generale a
Membrilor/ Adunării Generale a Reprezentanţilor.
Art. 27. Colegiul de Conducere se întruneşte în sesiune ordinară, de regula trimestrial sau, în
sesiune extraordinară, ori de cate ori este nevoie, la convocarea Președintelui CAMEREI.
Colegiul de Conducere este statutar constituit dacă sunt prezenţi, direct sau prin
mandatar cu împuternicire de reprezentare către un alt membru al Colegiului, cel puţin
jumătate plus unul din numărul membrilor. Membrii Colegiului pot fi reprezentaţi prin
împuternicire de reprezentare către un alt membru al Colegiului de cel mult 2 ori pe parcursul
unui an. În caz contrar pierd calitatea de membru al Colegiul de Conducere. Cei absenţi nu
primesc indemnizaţia de şedinţă.
Deciziile Colegiului de Conducere se adoptă cu majoritate de cel puţin jumătate plus
unul din totalul membrilor prezenţi sau reprezentaţi. În caz de egalitate de voturi prevaleaza
votul Președintelui.
Art. 28. Dacă pe parcursul mandatului locul a devenit vacant în Colegiul de Conducere al
CAMEREI şi se impune completarea imediată a numărului membrilor săi, Colegiul va putea
coopta un alt membru cu statut de membru supleant, până la întrunirea următoarei Adunări
Generale a Membrilor CAMEREI care va completa numarul membrilor Colegiului de
Conducere. Acest membru va avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi ceilalţi membri ai
Colegiului.
Art. 29. Colegiul de Conducere are următoarele atribuţii:
29.1. În perioada dintre sesiunile AGM sau, după caz, AGR, Colegiul de Conducere
exercită conducerea generală a CAMEREI şi hotărăşte în toate chestiunile ce intră în
competenţa sa în baza prezentului statut si a hotărârilor AGM/AGR; în situația în care, între
sesiuni, aceste hotărâri se impun a fi luate de urgență și fără trecerea vreunui termen, vor fi
supuse validării în urmatoarea AGM/AGR.
29.2. Modificarile şi completările la Statutul CAMEREI între sesiunile Adunarilor
Generale ale Membrilor sau, după caz Adunărilor Generale a Reprezentanţilor, vor fi facute
de către Colegiul de Conducere şi vor avea aplicare imediată, urmând a fi validate la prima
Adunare Generala a Membrilor CAMEREI /Adunare Generală a Reprezentanţilor.
În situaţia invalidării unor dispoziţii ale Statutului aprobate anterior în Colegiu respinse
de către prima A.G. devin inaplicabile pentru viitor.
29.3. Aprobă: primirea de noi membri ai CAMEREI, structura aparatului CAMEREI,
alte probleme de interes pentru membrii CAMEREI;
29.4. Decide: acordarea de asistență societăților comerciale la care CAMERA este
asociat/acționar; desemnarea, o data la 4 ani, a reprezentanților CAMEREI in societățile
comerciale/fundații la care CAMERA este actionar/asociat/membru fondator;
29.5. Asigură conducerea CAMEREI, între sesiunile Adunării Generale /Adunării
Generale a Reprezentanţilor şi aduce la îndeplinire hotărârile acestora;
29.6. Alege, prin vot secret, dintre membrii săi Biroul de Conducere compus din
Președinte și 1-4 Vicepreşedinţi.
Vicepreşedinţii sunt aleşi pentru o durată de 4 (patru) ani, în concordanţă cu mandatul
Adunării Generale / Adunării Generale a Reprezentanţilor, Colegiului de Conducere şi al
Președintelui.
29.7. Propune Adunarii Generale, spre aprobare, membrii Comisiei de Cenzori sau Firma
de Audit Financiar;
29.8. Decide constituirea Adunării Generale a Membrilor sau a Adunării Generale a
Reprezentanţilor, programul de măsuri pentru aducerea la îndeplinire a obiectivelor stabilite
de AGM/AGR, și sistemul de reprezentare in AGR;
29.9. Aprobă Organigrama, Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (R.O.F.),
Regulamentul Intern (R.O.I.) al CAMEREI și Codul de Conduită și Etică Profesională al
CCIB.
29.10. Întocmeşte raportul anual privind activitatea CAMEREI şi îl supune aprobării
Adunării Generale;
29.11. Dezbate şi propune Adunarii Generale, spre aprobare, bugetul anual al
CAMEREI;
29.12. Aprobă virări între capitolele bugetare, precum şi modificări în destinaţia
veniturilor, în limita bugetului aprobat;
29.13. Analizează cel puţin o dată pe an activitatea fiecărei secţiuni şi stabileşte măsuri
pentru direcţionarea activităţilor acestora;
29.14. Dezbate şi aprobă raportul privind activitatea desfăşurată de CAMERĂ între
sesiunile Colegiului de Conducere;
29.15. Aprobă infiintarea si organizarea entităţilor cu sau fără personalitate juridică la
care Camera este parte, precum si rapoartele privind organizarea şi funcţionarea acestora şi
informează Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI / Adunarea Generală a
Reprezentanţilor în legătură cu activitatea acestora;
29.16. Propune Adunarii Generale, spre aprobare, criteriile de calcul a tarifelor de
înscriere şi cotizaţiilor anuale ale membrilor precum şi indemnizaţiile Președintelui,
vicepreşedinţilor, membrilor Colegiului de Conducere şi a membrilor Comisiei de Cenzori
sau renegociază contractele cu Firma de Audit Financiar;
29.17. Aprobă indemnizaţia lunară a Preşedintelui și a vicepreședintilor CAMEREI
pentru exercitarea atribuţiilor lor;
29.18. Aprobă, taxele, tarifele, comisioanele şi onorariile practicate de CAMERĂ pentru
serviciile efectuate, inclusiv pentru vânzările de mijloace fixe sau imobiliare ale Camerei;
29.19. Aprobă sau respinge cererile de solicitare a calităţii de membru al CAMEREI.
Decide sau constată pierderea calităţii de membru.
29.20. Propune Adunarii Generale, spre aprobare, modificări sau completări ale
Statutului CAMEREI;
29.21. Aprobă, în concordanţă cu obiectivele CAMEREI şi în folosul membrilor săi,
constituirea de societăţi comerciale/asociații/fundații ale CAMEREI, în ţară şi în străinătate,
precum şi birouri şi reprezentanţe sau aprobă participarea CAMEREI la înfiinţarea unor
asemenea entităţi;
29.22. Aprobă înființarea secțiunilor și Regulamentul de organizare și functionare pentru
secțiunile CAMEREI;
29.23. Aprobă, la propunerea Președintelui CAMEREI, Președintele și componența
Colegiului Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului
București;
29.24. Aprobă Regulamentul de Organizare și Funcționare a Curții de Arbitraj de pe
lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, precum și al Colegiului
acestuia;
29.25 Aprobă, la propunerea Colegiului Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț
și Industrie a Municipiului București, Normele privind taxele şi cheltuielile arbitrale, precum
şi onorariile arbitrilor;
29.26. Aprobă regulile de conciliere facultativă, Regulamentul Centrului de mediere,
precum şi alte regulamente care intră în competenţa sa;
29.27. Validează numirea de către Președinte a Directorului Executiv al CAMEREI;
29.28. Administrează patrimoniul deţinut de CAMERA în conformitate cu prevederile
legale şi ale statutului;
29.29. Validează dobândirea sau pierderea calităţii de membru al CAMEREI, aprobate
de Președinte ;
29.30. Acordă dispensă cu privire la aplicabilitatea art.8. dintre membrii Gold.
29.31. Deliberează şi decide în privinţa oricăror altor probleme care intră în competenţa
sa.
Art. 30. Colegiul de Conducere al CAMEREI poate fi dizolvat în condițiile art. 22.14.
C. PREȘEDINTELE
Art. 31. Președintele CAMEREI este ales prin vot secret conform Legii nr. 335/03 decembrie
2007, cu modificările şi completările ulterioare și art. 20 din prezentul Statut de către
Adunarea Generală a Membrilor/Adunarea Generală a Reprezentanșilor, dintre membrii
Colegiului de Conducere, pe o perioadă de 4 (patru) ani și poate fi reales pentru un nou
mandat.
Președintele asigură conducerea activității CAMEREI și duce la îndeplinire hotărârile AGM /
Adunării Generale a Reprezentanților, ale Colegiului de Conducere, precum și ale Comisiei
de Cenzori sau Firmei de Audit Financiar, în conformitate cu dispozițiile legii și ale
prezentului statut.
Președintele reprezintă CAMERA în relațiile interne și internaționale.
Președintele nu poate fi salariat al CAMEREI.
Pentru exercitarea atributiilor sale, Președintele CAMEREI primește o indemnizație lunară
aprobată de AGM/AGR.
Art. 32. Președintele CAMEREI are ca atribuţii principale:
32.1. convoacă şi prezidează Adunarea Generală/ Adunarea Generală a Reprezentanţilor,
Colegiul de Conducere şi propune ordinea de zi a întrunirii acestora;
32.2. reprezintă şi angajează CAMERA în relaţiile cu persoane fizice şi juridice, din ţară
şi din străinătate;
32.3. propune Colegiului de Conducere modificări şi completări ale Statutului
CAMEREI;
32.4. prezintă Colegiului de Conducere strategia, obiectivele generale, programul de
acţiuni si Bugetul anual al CAMEREI;
32.5. propune Colegiului de Conducere membrii Comisiei de Cenzori sau Firma de Audit
Financiar;
32.6. propune Colegiului de Conducere organigrama CAMEREI;
32.7. aprobă structura de personal a CAMEREI;
32.8. propune Colegiului de Conducere Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
(ROF) al CAMEREI şi secţiunilor acesteia, Codul de Conduită și Etică Profesională al CCIB.
32.9. întocmeşte raportul trimestrial privind activitatea CAMEREI şi îl supune aprobării
Colegiului de Conducere;
32.10. propune Colegiului de Conducere, spre aprobare, virări între capitolele bugetare,
precum şi modificări în destinaţia veniturilor, în limita bugetului aprobat;
32.11. aprobă dobândirea, pierderea sau suspendarea calităţii de membru şi înaintează
documentele, spre validare/aprobare Colegiului de Conducere;
32.12. propune Colegiului de Conducere nivelul cotizaţiilor anuale ale membrilor şi
criteriile de calcul ale acestora;
32.13. propune Colegiului de Conducere taxele, tarifele, comisioanele şi onorariile
practicate de Cameră pentru serviciile efectuate, inclusiv pentru achiziții sau înstrăinări de
spații sau alte active ale Camerei;
32.14. negociază şi aprobă salariile, adaosurile, sporurile, fondurile de stimulente
materiale şi modalităţile de acordare a acestora, pentru personalul CAMEREI, în limita
Bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat şi a reglementărilor legale în vigoare;
32.15. încheie, modifică şi desface, în condiţiile legii, contractele de muncă ale
salariaţilor CAMEREI;
32.16. dispune sancţionarea disciplinară, numirea şi eliberarea din funcţie a salariaţilor
CAMEREI;
32.17. aprobă nominalizarea salariaţilor pentru deplasări în interes de serviciu, în ţară şi
străinătate;
32.18. desemnează reprezentanţii CAMEREI in comisiile, consiliile şi comitetele de
lucru sau de specialitate înfiinţate pe lângă autorităţile/instituţiile/organismele publice
judeţene şi locale, precum şi pe lângă structurile regionale,
32.18.1. desemnează membrii Grupurilor de lucru conform dispozitiilor art.11 al. 6.
32.19. propune Colegiului de Conducere şi urmăreşte realizarea strategiei, obiectivelor,
programului de acţiuni si a Bugetului de venituri şi cheltuieli al CAMEREI, aprobate de
Adunarea Generală / Adunarea Generală a Reprezentanţilor;
32.21. propune Colegiului de Conducere spre aprobare, Procedurile de Lucru, Manualul
Calităţii şi Regulamentul Intern al CAMEREI;
32.22. propune spre aprobare Colegiului de Conducere înființarea, organizarea entităţilor
cu sau fără personalitate juridică la care Camera este parte, precum și a rapoartelor privind
organizarea şi funcţionarea acestora;
32.23. propune Colegiului de Conducere al CAMEREI, Președintele Curtii de Arbitraj
Comercial Bucureşti si membrii Colegiului Curtii de Arbitraj Comercial Bucureşti;
32.24. îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Adunarea Generală / Adunarea
Generală a Reprezentanţilor şi Colegiul de Conducere.
32.25. Președintele poate demite Președintele de sectiune pentru lipsa de activitate.
Președintele numeste un Președinte de sectiune interimar care va organiza in maxim 3 luni
alegeri in sectiunea respectiva.
32.26. angajează patrimoniul Camerei în baza Deciziilor Colegiului de Conducere şi a
Hotărârilor Adunării Generale;
32.27. poate înstrăina și cumpăra active în baza Deciziilor Colegiului de Conducere şi a
Hotărârilor Adunării Generale;
Președintele poate delega, prin decizie, parte din atribuţiile sale Vicepreşedinţilor.
Pentru ducerea la indeplinire a atributiilor delegate, Vicepreședintii pot solicita sprijinul
aparatului administrativ al Camerei, pot coopta consilieri externi onorifici și pot constitui grupuri
de lucru nepermanente pe durata mandatului încredințat, cu aprobarea Președintelui.
Vicepreședinții vor întocmi rapoarte periodice de informare a Președintelui cu privire la ducerea
la îndeplinire a atribuțiilor delegate.
Președintele şi vicepreşedinţii alcătuiesc Biroul de Conducere al Camerei de Comerţ
şi Industrie a Municipiului București, care se reuneşte în această structură periodic, la
convocarea Președintelui şi adoptă rezoluţii prin care propune prioritățile pe termen scurt ce
se aplică ulterior validării de către Colegiu.
Art. 33. Daca pe parcursul mandatului, locul Președintelui a devenit vacant, Colegiul de
Conducere va alege, dintre membrii sai, un Președinte interimar, care va exercita atributiile
de Președinte al CAMEREI până la întrunirea primei Adunări Generale a Membrilor
CAMEREI/ Adunări Generale a Reprezentanţilor.
ORGANE DE CONDUCERE EXECUTIVE
Art. 34. Competentele, atributiile si raspunderile functiilor din structura organizatorica
executive se stabilesc prin Regulamentul de Organizare si Functionare, aprobat de
AGM/AGR.
Art. 35. Directorul executiv este numit de catre Președintele CAMEREI și exercită
conducerea executivă a CAMEREI, în baza prezentului Statut și a hotărârilor AGM/AGR și a
deciziilor Colegiului de Conducere și a rezoluțiilor Biroului de Conducere. Numirea
Directorului executiv va fi supusă validării Colegiului de Conducere al CAMEREI.
Art. 36. Atributiile Directorului executiv:
36.1. asigura conducerea curenta a activitatii CAMEREI;
36.2. informează Președintele privind activitatea CAMEREI, gradul de îndeplinire a
obiectivelor aprobate, precum şi orice alte chestiuni privitoare la activitatea CAMEREI.
36.3. intreprinde măsuri pentru informarea membrilor în legătură cu punctele de vedere
prezentate de CAMERA în cadrul comisiilor, consiliilor şi comitetelor de lucru şi de
specialitate înfiinţate pe lângă autorităţile publice, precum şi cu desfăşurarea lucrărilor
acestora;
36.4. propune Președintelui înfiinţarea de societăţi comerciale de către CAMERA;
36.5. propune Președintelui reprezentanţii în conducerea societăţilor comerciale la care
CAMERA este asociat/acţionar;
36.6. avizează utilitatea, priorităţile, modalităţile de lucru şi componenţa comisiilor de
lucru permanente sau temporare care au drept scop dezvoltarea serviciilor către membrii
CAMEREI şi către comunitatea de afaceri;
36.7. propune Președintelui Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al CAMEREI;
36.8. Se abrogă.
36.9. propune Președintelui dobândirea sau pierderea calităţii de membru;
36.10. propune nivelul cotizaţiilor anuale ale membrilor şi criteriile de calcul ale
acestora;
36.11. propune Președintelui taxele, tarifele, comisioanele si onorariile practicate de
CAMERA pentru activităţile efectuate, inclusiv pentru închirierile, achizițiile sau înstrăinările
de spații, mijloace fixe, imobiliare sau alte active ale Camerei.
36.12. prezinta analize privind organizarea şi funcţionarea societăţilor comerciale la care
CAMERA este asociat/acţionar;
36.13. propune Președintelui reprezentanţii CAMEREI in comisiile, consiliile şi
comitetele de lucru sau de specialitate înfiinţate pe lângă autorităţile/instituţiile/organismele
publice centrale.
Art. 37. Organele de conducere în întregul lor şi fiecare dintre membrii acestora răspund de
activitatea proprie în faţa celor care i-au ales.
Art. 38. Calitatea de membru al unui organ de conducere al CAMEREI încetează:
38.1. prin demisie;
38.2. la expirarea perioadei pentru care a fost ales;
38.3. prin revocare de către organul care l-a ales;
38.4. prin săvârşirea unei infracţiuni care îl face nedemn de a avea această calitate, la
data ramânerii irevocabile a hotărârii de condamnare;
38.5. din motive de sănătate, aflându-se în imposibilitatea exercitării funcţiei pe o durată
mai mare de şase luni;
38.6. din cauza desfiinţării organului de conducere în care a fost ales;
38.7. prin deces;
38.8. desfăşoară, direct sau indirect, acţiuni care contravin statutului CAMEREI,
hotărârilor organelor statutare, intereselor CAMEREI şi a membrilor săi, inclusiv acţiuni care
sunt de natură să aducă atingeri prestigiului CAMEREI.
Art. 39. Președintele si vicepreşedinţii nu vor fi angajaţi politic în conducerea natională a
niciunui partid.
CAPITOLUL V
CONTROLUL OPERAŢIUNILOR CAMEREI
Art. 40. Adunarea Generală a Membrilor CAMEREI sau, după caz, Adunarea Generală a
Reprezentanților, alege o Comisie de Cenzori formată din trei membri permanenți (din care
cel puțin doi să aibă calitatea de expert contabil) şi doi supleanţi, sau auditorul financiar
membru C.A.F.R, pe termen de patru ani, care au rolul de a supraveghea şi controla
operaţiunile privind patrimoniul, rezultatele economico-financiare, precum şi administrarea
CAMEREI, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 41. Activitatea cenzorilor/ auditorului financiar se desfăşoară pe baza Regulamentului de
organizare şi funcţionare al Comisiei de Cenzori.
Președintele CAMEREI aduce la cunoștința membrilor Colegiului de Conducere și a
AGM/AGR recomandările Comisiei de Cenzori.
În cazul constatării unor nereguli grave, Comisia de Cenzori/ auditorul financiar poate
cere convocarea AGM/AGR în sesiune extraordinară.
Art. 42. Adunarea Generală poate stabili ca situaţiile financiare anuale să fie supuse auditului
financiar în cazul în care nu sunt aleşi cenzori.
Art. 43. Alegerea şi revocarea cenzorilor/ auditorului financiar se face de către AGM/AGR
cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor / reprezentanţilor prezenţi.
Art. 44. Daca descopera nereguli in gestiune, Comisia de Cenzori sau Firma de Audit
Financiar le aduce la cunostinta Președintelui CAMEREI ori, dupa caz, Colegiului de
Conducere sau Adunarii Generale a Membrilor / Reprezentantilor.
Art. 45. Comisia de Cenzori/ auditorul financiar răspunde pentru activitatea sa de control în
fața legii și a Adunării Generale a Membrilor / Reprezentanților.
Art. 46. La sfârșitul anului financiar, Comisia de Cenzori sau Firma de Audit Financiar
examinează contul de gestiune al anului încheiat, situația financiară și inventarul și
întocmește un raport, care se atașează la darea de seamă anuală a Colegiului de Conducere, se
publică în buletinele informative ale CAMEREI, împreuna cu execuția bugetară.
46.1. În caz de dizolvare pentru gestiune financiară frauduloasă a Colegiului de
Conducere al Camerei Judeţene, Comisia de Cenzori sau Firma de Audit Financiar va stabili
şi cuantumul daunelor şi persoanele de la care se recuperează.
CAPITOLUL VI
STRUCTURA CAMEREI
Art. 47. CAMERA are numărul de salariaţi stabilit de Colegiul de Conducere la propunerea
Președintelui Camerei, în conformitate cu Organigrama şi structura funcţională necesară
desfăşurării activităţilor proprii.
Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se înscriu în contractele individuale de muncă ce
se încheie la angajare şi-şi produc efecte juridice la semnarea acestora de către Președintele
Camerei în baza legislaţiei în vigoare şi a prezentului Statut și a Regulamentelor și Codului
de conduită și Etică aferente acestuia.
CAPITOLUL VII
PATRIMONIUL CAMEREI ȘI VENITURILE
Art. 48. Patrimoniul CAMEREI este alcătuit din drepturile și obligațiile aferente bunurilor de
orice tip, în principal mobile și imobile, aflate în proprietate sau deținute sub orice alt titlu:
prin concesiune, închiriere sau în folosință gratuită, etc., potrivit legii.
Art. 49. CAMERA deține, poate constitui și/sau poate participa la capitalul social al unor
societăți comerciale ale căror dividende vor constitui sursa de finanțare a activității
CAMEREI.
Art. 50.
50.1. Patrimoniul Camerei aparţine exclusiv persoanei juridice CAMERA, reprezentată
prin Preşedinte. Patrimoniul este administrat în conformitate cu normele legale şi
regulamentele interne care guvernează activitatea Camerei.
Bunurile imobile din proprietatea CAMEREI pot fi înstrăinate numai cu aprobarea prin
vot de catre 2/3 din membrii Adunarii Generale a Membrilor/ Reprezentanților, cu excepția
prevăzută la art.50.2.
50.2. Imobilul (teren și clădiri) reprezentând sediul istoric al CCIB din București, Str. Ion
Ghica nr.4, sector 3, nu poate fi înstrăinat, gajat, ci doar valorificat prin închiriere.
Art. 51. Veniturile CAMEREI se constituie din :
51.1. taxe de înscriere și cotizațiile membrilor;
51.2. tarifele percepute pentru activitățile efectuate în conformitate cu legislația în
vigoare și cu prevederile prezentului Statut;
51.3. comisioane;
51.4. venituri realizate din activități desfasurate în condițiile legii și pe baza statutului;
51.5. subvenții, sponsorizări și donații ale persoanelor fizice sau juridice, legate
testamentare, alte fonduri atrase;
51.6. venituri și/sau dividende ale societăților comerciale la care CAMERA este
acționară sau asociată;
51.7. tarife aferente unor activități concesionate din partea statului;
51.8. chirii percepute în condițiile legii;
51.9. orice alte venituri provenind din surse licite;
51.10. alte venituri realizate din activitatea desfăşurată, în condiţiile prevăzute de statut şi
de legislaţia în vigoare.
Art. 52. Exerciţiul financiar al CAMEREI începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie,
ale fiecărui an, excedentul sau deficitul preluându-se în exerciţiul financiar următor.
CAMERA este obligata ca, in termen de 30 de zile de la aprobarea bugetului de
venituri si cheltuieli de catre Adunarea Generala a Membrilor/ Adunarea Generala a
Reprezentantilor, sa il publice in buletinele informative ale CAMEREI.
CAMERA va contribui la acoperirea în parte a cheltuielilor de funcţionare a Camerei
Naţionale cu o cotă parte din veniturile lor provenite din cotizații, stabilită de Adunarea
Generală a Camerei Naţionale, cu consultarea tuturor camerelor judeţene, conform
prevederilor art. 23 din Legea nr. 335/2007, modificata şi completată ulterior.
Art. 53. Gestionarea patrimoniului CAMEREI se face cu respectarea prevederilor legale,
adaptate în mod corespunzător caracterului de organizaţie neguvernamentală.
CAPITOLUL VIII
CURTEA DE ARBITRAJ DE PE LÂNGĂ CAMERA DE COMERȚ ȘI INDUSTRIE A
MUNICIPIULUI BUCUREȘTI.
Art. 54. Pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București funcționează
Curtea de Arbitraj, ca instituție permanentă de arbitraj, fără personalitate juridică,
independentă în exercitarea atribuțiilor ce ii revin.
Art. 55. Activitatea Curţii de Arbitraj este coordonată de către un Colegiu, condus de
Președintele Curtii de Arbitraj Comercial Bucureşti.
Art. 56. Președintele si membrii Colegiului Curtii de Arbitraj sunt propusi de catre
Președintele CAMEREI și aprobați de către Colegiul de Conducere al CAMEREI.
Art. 57. Regulamentul de organizare și funcționare al Curții de Arbitraj, precum și a
Colegiului acesteia, este aprobat de către Colegiul de Conducere al CAMEREI.
Art. 58. Regulile de procedură ale Curţii de Arbitraj se propun de către preşedintele Curţii şi
se aprobă de către colegiul acesteia.
Art. 59. Normele privind taxele şi cheltuielile arbitrale, precum şi onorariile arbitrilor se
aprobă de către Colegiul de Conducere al CAMEREI, la propunerea Colegiului Curţii de
Arbitraj.
Art. 60. Taxele arbitrale sunt destinate cu prioritate, acoperirii cheltuielilor legate de
activitatea de soluționare a litigiilor, plății onorariilor arbitrilor și documentării acestora,
cheltuielilor de secretariat și altor cheltuieli necesare functionării Curții de Arbitraj Comercial
Bucureşti.
Art. 61. Curtea de Arbitraj Comercial Bucureşti organizează arbitrajul intern şi internaţional,
și îşi desfăşoară activitatea conform prevederilor cuprinse în Legea camerelor de comerţ din
România nr. 335/2007, Statutul-cadru al camerelor de comerţ judeţene aprobat de Adunarea
Generală a Camerei de Comerţ şi Industrie a României din 27.12.2007, cu modificările
aprobate de Adunarea Generală a Membrilor Camerei Naționale din 19.05.2011 și
17.04.2018, Codul de procedură civilă, convenţiile internaţionale la care România este parte,
precum şi în actele normative menţionate la art. 57 – 59 din prezentul Statut.
Art. 62. Camera de Comert si Industrie a Municipiului București poate organiza medierea
litigiilor comerciale și a litigiilor civile, pentru membrii săi și pentru oricare din persoanele
care apelează la această modalitate legală de rezolvare rapidă a litigiilor, în cadrul Centrului
de Mediere înființat de CAMERĂ prin Decizia Colegiului de Conducere.
CAPITOLUL IX
RELAȚIILE CU AUTORITĂȚILE PUBLICE
Art. 63. Camera sprijină autorităţile administraţiei publice în scopul dezvoltării economico-
sociale a zonei.
Art. 64. Camera reprezintă şi apără interesele membrilor în cadrul comisiilor tripartite şi de
specialitate, precum şi în cadrul consiliilor şi comitetelor de lucru înfiinţate pe lângă
autorităţile publice.
Art. 65. Camera poate face parte din comisiile tripartite şi de specialitate, precum şi din
consiliile şi comitetele de lucru înfiinţate pe lângă autorităţile publice, judeţene şi locale sau
la nivel regional.
Art. 66. Camera formulează puncte de vedere în legătură cu proiectele legislative, actele
normative şi reglementările ce ţin de domeniul economic, pe care le înaintează Camerei
Naţionale şi/sau autorităţilor competente.
Art. 67. Camera furnizează gratuit autorităţilor administraţiei publice centrale, judeţene,
locale şi structurilor regionale, la cerere, informaţii din domeniul de activitate, solicitate în
conformitate cu prevederile legale sau convenite prin protocol.
Art. 68. Autorităţile administraţiei publice centrale, locale şi structurile regionale, inclusiv
ale Uniunii Europene sunt obligate să ofere, fără plată, în condiţiile legii, la cererea Camerei
de Comerț a municipiului București, toate informaţiile cu caracter public necesare exercitării
atribuţiilor lor.
CAPITOLUL X
ASOCIEREA CAMEREI
Art. 69. CAMERA poate stabili, printre altele, şi raporturi de cooperare sau de asociere cu
alte Camere de Comerţ şi Industrie din ţară şi cu organizaţii din ţară şi din străinătate, pentru
desfăşurarea de activităţi de interes comun.
Art. 70. Asociaţiile constituite în condiţiile articolului 69 din prezentul statut pot deveni
persoane juridice, în condiţiile legii, desfăşurând activitatea potrivit statutelor proprii
aprobate de Organele de Conducere competente ale Camerelor asociate.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale si tranzitorii
Art. 71. Prevederile prezentului Statut se completează cu dispoziţiile Legii 335/2007,
modificată şi completată ulterior, ale Statutului-Cadru al Camerelor de Comert Județene şi ale
dispoziţiilor legale incidente.
Art. 72. Prezentul Statut, a fost modificat si completat, conform art. 49 din Legea
nr.335/2007 si conf. Statului – Cadru al Camerelor Judetene, aprobat in Adunarea Generala a
C.C.I.R. din data de 27.12.2007, Statutul absorbantului aprobat în A.G. din 05.03.2008 şi
Statutul absorbitului aprobat în A.G. din 18.03.2008, urmând a fi aprobat în prima Adunare a
C.C.I.B.
Art. 73. Prezentul Statut a fost dezbătut şi validat în Colegiul de conducere al C.C.I.B. din
28.07.2008 şi aprobat în unanimitate în Adunarea Generală Extraordinara a Reprezentanţilor
din 14 august 2008.
Art. 74. Prezentul Statut a fost completat şi validat în Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din
03.06.2009 şi aprobat în unanimitate în Adunarea Generală a Reprezentanţilor din 25 iunie
2009.
Art. 75. Prezentul Statut a fost completat şi validat în Colegiile de Conducere ale C.C.I.B.
din 21.10.2009, 28.04.2010, 30 iunie 2010 şi aprobat în unanimitate în Adunarea Generală a
Reprezentanţilor din 5 iulie 2010.
Art. 76. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, precum si a
statutului cadru aprobat de Adunarea Generala a Camerei de Comerţ şi Industrie a României
din data de 19.05.2011, validat în Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 16.06.2011, aprobat
în unanimitate în Adunarea Generală a Reprezentanţilor Camerei din 27.06.2011.
Art.77. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, aprobat în
Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 23.05.2013şi validat în unanimitate de Adunarea
Generală a Reprezentanţilor Camerei din 11.07.2013.
Art. 78. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, aprobat în
Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 02.10.2013 şi validat în unanimitate de Adunarea
Generală Extraordinara a Reprezentanţilor Camerei din 10.10.2013.
Art. 79. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, aprobat în
Colegiile de Conducere al C.C.I.B. din 9.05.2014 si 4.06.2014 şi validat în unanimitate de
Adunarea Generală Extraordinara a Reprezentanţilor Camerei din 18.06.2014.
Art. 80. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, aprobat în
Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 16.06.2016.
Art. 81. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea si completarea Legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007, aprobat în
Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 27.03.2017 şi validat în unanimitate de Adunarea
Generală a Reprezentanţilor Camerei din 11.05.2017.
Art. 82. Prezentul Statut a fost modificat/completat în baza dispoziţiilor Legii 39/2011 pentru
modificarea și completarea Legii camerelor de comerț din România nr. 335/2007, aprobat în
Colegiul de Conducere al C.C.I.B. din 28 martie 2022, urmând a fi validat în proxima
Adunare Generală.
Președinte,
Iuliu STOCKLOSA